Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Ulykkene på en av Norges viktigste strekninger må ta slutt. Nå må ord bli gjort om til spader, gravemaskiner og ny asfalt.
Sist ukes tragiske ulykke på riksvei 4 er en påminnelse om hvorfor infrastruktur og veibygging handler om så mye mer enn næringslivets behov. Det handler om å gjøre det trygt å ferdes i trafikken. Samferdselspolitikken på sitt beste handler om at varer og mennesker kommer raskt frem og trygt hjem.
Nye veier har nå ansvaret for riksvei 4 Hunndalen – Mjøsbrua, hvor det tidligere denne uken skjedde en tragisk ulykke. Nå må ikke regjeringens ideologiske skylapper i forhandlinger med SV stoppe utbyggingen. Nye veier bygger trygt, raskt og effektivt. Nye veier AS har redusert byggekostnadene med 19 prosent. Kostnadskuttene er ikke et mål i seg selv, men frigjør penger til å bygge mer og trygge trafikken ytterligere.
Vi er bekymret for hva SV nå vil gjøre i forhandlinger med regjeringen. SV er veldig kritiske til utbygging av veinettet i Innlandet, og de ønsker i tillegg å legge ned Nye veier. Omkamper og nedleggelse av veiselskaper bidrar ikke til noe annet enn budsjettsoverskridelser, utsettelser og forsinkelser.
Et moderne veinett er garantisten for grønn utvikling i transportsektoren. Åtte av ti biler som selges i dag er nullutslippsbiler; den samme teknologiutviklingen kommer også til gods- og varetransporten. Vi skal ikke slutte å kjøre bil, men næringslivet og privatpersoner skal over på klimanøytrale alternativer. Da kutter vi utslipp i transportsektoren og redder liv. Om vi ikke bygger veier for fremtidens kjøretøy, rygger vi inn i fremtiden.
Riksvei 4 er en av de viktigste transportårene vi har for norsk eksport og næringsliv. Riksvei 4 knytter landet sammen og skaper verdier for hele landet. Det er i seg selv en grunn til å bygge den, men det er ikke den viktigste. Det viktigste er at vi kan redde liv, og skape trygghet for de som må ferdes i trafikken hver eneste dag.