Gå til sidens hovedinnhold

Vi har blitt hørt

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Mandag 26. oktober 2020 vil bli en merkedag i samferdselshistorien til Innlandet. Dette er dagen som vi har ventet på i mange år, og takket være svært dyktige mennesker åpner vi ny firefelts E6 på strekningen mellom Brumunddal-Moelv, åtte måneder før tiden!

Rudshøgda Næringsforening ble etablert i januar 2017 for å samle fellesinteressene ved å skape et felles nettverk og for å være en katalysator for utviklingen av Rudshøgda som næringsområde.

De siste tre årene har foreningen fungert som et viktig kommunikasjonsledd, og en arena hvor både veiutbygger og næringsliv har samlet seg for å løse de mest krevende oppgaver for å kunne ivareta næringslivet på en best mulig måte under byggeprosessen.

Det er ikke til å legge skjul på at det har vært en skepsis på hvordan denne utbyggingen ville påvirke næringslivet, spesielt på Rudshøgda. Jeg lyver nok ikke når jeg sier at Rudshøgda har vært det hardest rammede næringsområdet langs hele traseen og kanskje det mest vanskeligste området å bygge på, grunnet stor trafikkmengde og tettbeliggende næringsliv.

Jeg syns ikke det er lenge siden jeg overleverte spaden til prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier som lykke til i markeringen på starten av denne imponerende veiutbyggingen fra Kolomoen.

Under denne overrekkelsen refererte prosjektdirektøren til veiutbyggingen i Gudbrandsdalen, hvor vi mest trolig kunne forvente et «Klondike» for vårt næringsliv når arbeiderne ville innta området. Dette har til dels skjedd, men vi har også sett at viktig omsetning har uteblitt da trafikanter har valgt andre alternativ på grunn av lang reisetid og kødannelser. Spesielt tungt har det vært når covid-19 i tillegg slo inn i starten av mars.

For utbyggingen har skapt utfordringer. Arealer har blitt mindre, bygninger har ristet i etterdønninger av gravemaskiner, stor lastebiltrafikk, utallige vask av butikkvinduer på grunn av støv har blitt gjort, kunder har uteblitt, samfunnskritiske industri- og logistikkbedrifter har hatt utfordrende trafikkmønstre for å komme seg frem på næringsområdet. Ja, listen kan bli lang om jeg vil. Men skal vi utvikle vår infrastruktur må vi tåle og forstå at det vil være krevende for at det skal bli bra. Nå etter tre år er det på tide å gi ros, og legge de negative tankene bak oss om lange køer og trafikkomlegginger.

I innleggets avslutning ønsker jeg først å takke alle lokale som har støttet opp med å handle lokalt, og til lokale bedrifter som har benyttet – og sett verdien i – hverandre. Takk også til alle tålmodige trafikanter og hytteturister som i lang tid har brukt flere timer i bilen enn normalt for å passere vårt område – dere er nå velkomne til å kjøre Innlandets flotteste og raskeste vei opp til hyttene deres, hvor dere enkelt kan stoppe for en matbit og gjøre handleturen på Rudshøgda underveis.

Tross store utfordringer må jeg til slutt si tusen takk til dyktige medarbeidere hos Nye Veier og Veidekke for involveringen, og den omsetningen dere har lagt igjen til vårt næringsliv. Vi kan trygt konkludere med at dialog og respekt er svært avgjørende i slike omfattende prosjekter. Og vi kan si at uten næringsforeningen hadde det blitt krevende både for dere, men også for alle de over 100 viktige bedriftene vi har på vårt næringsområde.

Nå gleder vi oss over til at den offisielle åpningen legges til Rudshøgda med Statsminister Erna Solberg i spissen. Vi skal tross alt feire den nye motorveien som gir økt trafikksikkerhet, redusert reisetid og god fremkommelighet, 8 måneder før tiden.

Her på Rudshøgda skal vi brette opp ermene for å skape enda flere milliarder i omsetning på et område som har vært attraktivt helt siden Mjøsbrua ble bygd på midten av 1980-tallet.

Kommentarer til denne saken