Gå til sidens hovedinnhold

Vi bruker mer penger når vi bestiller i app ute

Bestilling av mat og drikke gjennom mobilen gir økt salg for serveringsstedene, som tror ordningen er kommet for å bli.

Da koronaen kom, kom det også nye digitale løsninger i utelivet. Gjestene trenger ikke ta i verken meny eller kortterminal, og i stedet for å snakke med en servitør kan man bestille på mobilen.

På Gjøvik forteller serveringsstedet Fahlstrøm at både registrering av gjester og bestilling av mat og drikke nå skjer ved hjelp av en app på telefonen.

– 95 prosent av omsetningen er via app nå, opplyser daglig leder Vidar Berntsen.

Les også

OA ble med på smitteverntilsyn: – 95 prosent av omsetningen er via app nå

Også flere byer har merket seg endringen, og tror de digitale løsningene har kommet for å bli.

– Vi startet med mobilbestilling våren 2018 og skjønte at dette var kommet for å bli, sier Thinius Alexander Rosé, daglig leder ved San Sebastian på Solsiden i Trondheim til Adresseavisen.

Han viser til at med mobilen slipper gjestene å vente med å få bestilt.

– Det er utrolig effektivt, spesielt i hektiske perioder der mange gjester besøker oss samtidig. Fra tilbakemeldinger siste året ser vi at 98 prosent av gjestene våre liker å bestille med mobil, så dette er noe vi definitivt vil fortsette med, sier Rosé.

Les også

Prikker til fem serveringssteder i Gjøvik

Han sier bestilling via mobil helt klart gir mersalg.

– På de fleste restauranter uten mobilbestilling vil man som gjest oppleve en del dødtid. Du ønsker å bestille mat eller drikke, men servitøren er ikke klar til å ta imot bestilling. Mobilen derimot er alltid klar akkurat når man ønsker å bestille, sier den daglige lederen.

Les også

Kommunen varslet prikker til Fahlstrøm. Stedet er fremdeles prikkfritt

Kommentarer til denne saken