Veiarbeidere roser bilister i Vestoppland

SKRYTER AV BILISTENE: Arbeidslaget til Peab er fornøyd med trafikantene. Ola Öjstrand (fra venstre), Stefan Halvarsson, Andrée Halvarsson, Henrik Olsson, Martin Svala og P-O Andersson.

SKRYTER AV BILISTENE: Arbeidslaget til Peab er fornøyd med trafikantene. Ola Öjstrand (fra venstre), Stefan Halvarsson, Andrée Halvarsson, Henrik Olsson, Martin Svala og P-O Andersson. Foto:

I 15 år har dette svenske asfaltlaget brukt sommermånedene til å legge asfalt på norske veier. I år jobber de i Gjøvik, Toten og Hadeland, og roser trafikantene for hensynsfull kjøring.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Medarbeiderne i det helsvenske asfaltlaget er ansatt i Peab Asfalt Norge, og jobber for tiden på Skreia. Fylkesvei 33 fra Skreia sentrum til Billitt skal få nytt asfaltdekke. Oppdragsgiver er Statens vegvesen, og jobben er en del av en større kontrakt, der 13 ulike veistrekninger i Vestoppland får ny asfalt.

− Vi skal legge ut nærmere 50 000 tonn asfalt på totalt 54 kilometer vei. Nå har vi gjort unna rundt 9 av de 13 veistrekningene. Vi har også fått noen tilleggsoppdrag, men skal være ferdige med hele jobben i midten av oktober, forteller prosjektleder Ole Kristian Storvoll i Peab Asfalt i en pressemelding.

Tålmodige trafikanter

Asfaltbas Stefan Halvarsson leder asfaltlaget. I løpet av en lang karriere har han opplevd en god del farlige situasjoner i trafikken, men gir ros til trafikantene han har opplevd denne sommeren.

− Vi jobber på en måte midt i trafikken, og enkelte steder er det trangt om plassen. Men her opplever vi at folk tilpasser farten og tar hensyn når de passerer oss. Det virker som de har forståelse for at det blir perioder med forsinkelser når vi jobber med å gi dem bedre vei. Vi setter veldig stor pris på det, sier Halvarsson.

Trives i Norge

Han forteller at asfaltlaget består av kolleger som bor i samme by og kjenner hverandre godt. Noen av dem er i slekt, og flere av de eldste gutta har kjent hverandre siden barneskolen.

− Trivsel og samhold er viktig når man ukependler og skal bo sammen med kollegene sine. At vi har så mange års erfaring sammen, gjør at vi jobber veldig effektivt og leverer god kvalitet, sier han.

Etter 15 sesonger i Norge har de også blitt godt kjent på norske veier.

− Vi liker godt å jobbe her, og har bygget opp et nettverk av underentreprenører som vi vet leverer god kvalitet. Det er viktig om vi skal få fornøyde kunder, sier Halvarsson.

Gode underentreprenører

Selve asfaltutleggingen er bare en del av jobben. Forarbeidet kan være omfattende. Det er for eksempel feiing, oppretting av vei, justering av kummer og sluk, fresing og annet. Noen av disse oppgavene settes vekk til underentreprenører.

− For eksempel fresing, som går ut på å fjerne en del av asfalten, slik at høyden på veien blir den samme etter ny asfaltering. Fresing gjøres av en av våre dyktige underentreprenører, som vi gjennom mange år har utviklet et godt samarbeid med, sier Halvarsson.

En annen underentreprenør Halvarsson leier inn er trafikkdirigenter. Han har et fast team han bruker på sine prosjekter. Da vet han at trafikksikkerheten blir godt ivaretatt med god kommunikasjon, bruk av ledebil og tydelig skilting.

Neste stopp

Nå avslutter asfaltlaget straks jobben på Skreia. Da bærer det nordover. Neste oppdrag er å legge nytt asfaltdekke på fylkesvei 33 mot Vardalsåsen.

− Vi regner med å møte like trivelige og tålmodige bilister der også, avslutter Stefan Halvarsson med et smil.

Artikkeltags