NAF mener det kun er én ting som gjelder for å redde bilen fra veisaltet.
– Jevnlig vedlikehold er hemmeligheten til å holde rusten unna, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
Hyppige vask
Også i Vestopplands distrikter er vegsalt hyppig brukt når snøen og kulda setter inn.
– Selv om saltbruken har gått noe ned siden toppåret i 2017-2018, da det ble brukt rett i underkant av 153 tusen tonn, er det fortsatt mye bruk av salt på norske veier. Salt er dårlig nytt for bilen din og fører til korrosjon, lakkskader og skader på bremser og hjuloppheng, ifølge NAF.
Nå anbefaler NAF å ta i bruk det rikelige utvalg av bilvaskerier.
– Vi anbefaler at du er nøye med bilvasken om vinteren. Egentlig bør du vaske bilen hyppigere om vinteren enn hva man gjør om sommeren, forklarer Svendsen.
Understellet
NAFs råd er å være spesielt nøye med å spyle av understellet, bremsene, inne i skjermer og andre steder der veisaltet fester seg.
Men ikke alle har utstyr for å spyle av bilen under. Da kan vaskehaller være et godt alternativ.
– Både selvvaskehaller og tradisjonelle vaskehaller har utstyr der man når langt under bilen. Bruker du en vaskehall bør du alltid velge en vask med underspyling. Målet er å få bort saltet som samler seg på understell, hjuloppheng, bremser og batterier.
Noen triks
Mange er bekymret for skader på batteriet på elbiler ved bruk av underspyling.
– Batteriet ligger i en vanntett kasse. Det er utformet slik at det fint tåler en tur i vaskehallen. Mengden vann som brukes er lite i forhold til hva batteriet for eksempel utsettes for ved en tur på våt vei eller når du kjører gjennom vanndammer, forklarer Svendsen.
NAFs råd er at man vasker bilen minst en gang i måneden gjennom vinteren, men gjerne oftere. Er det sprengkulde bør du selvsagt vurdere hvor nødvendig bilvasken er, men du kan fint vaske når det er noen minusgrader.
– Pass på at du rett etter vasken smører inn lister rundt dører og ladeluke med silikonstift slik at det ikke fryser. En liten bit med tape over låsen er også en billig forsikring for å hindre at låsen fryser, sier Svendsen.
Til slutt: bremsetest.
– Ikke glem å prøvebremsene etter du har vasket og brems gjerne kraftig opp noen ganger mellom hver gang du vasker bilen. Da hindrer du rustdannelse på skivene, men pass på at det ikke biler bak deg når du gjør dette. Jevnlig vedlikehold er en god forsikring mot rustangrep, og en er med på å bevare investeringen en bil er.
– Har du en bil som er godt vedlikeholdt holder den seg bedre i pris den dagen du skal selge den. Samtidig er den lettere å selge.