Gå til sidens hovedinnhold

Varehandelen er i endring: Nå blir dette mer vanlig

Bruk av QR-koder blir brukt stadig mer, og nå er det også flere innen varehandelen som tar det i bruk.

(Nettavisen:) Før jul i fjor gjorde Kondomeriet noe nytt, som trolig vil bli mer vanlig i tiden framover: QR-koder for å øke salget av varer.

Bruken av QR-koder har blitt stadig mer vanlig, og spesielt under koronapandemien hvor blant annet restauranter og kafeer har bedt gjestene om å registrere sin kontaktinformasjon for eventuell smittesporing. Men QR-koder kan også brukes for å få folk til å handle varer med få klikk.

Kondomeriet prøvde seg på nettopp det i fjor, da de testet QR-kode på reklameplakater utendørs, noe Kampanje omtalte i fjor. Owe Stangeland, Commercial Digital Innovation Manager for Kondomeriet, sier til Nettavisen at de opplevde god respons på plakatkampanjen i 2020. Men det er fortsatt en vei å gå.

– Dessverre er de fleste av oss opplært til at QR-kode leder til en nettside med mer informasjon, og er derfor ikke ennå vant med at den kan lede direkte til kjøp, sier han.

Kampanjen ga imidlertid mersmak, og i november vil de igjen prøve å fremme salg av årets julekalender med bruk av QR-kode. Denne gangen blir det ikke på plakater.

– I år gjøres dette på utstillingsvindu i butikkene, i forbindelse med julekalender-kampanjen vår nå i november, sier han.

Stangeland sier at de tror denne måten å drive markedsføring på vil bli mer og mer utbredt i nær framtid.

– Derfor ønsker Kondomeriet å fortsette å teste ut QR-kode på Vipps, fortsetter han.

Selv om det nå er kun for julekalendere det vil være QR-kode i utstillingsvinduet i deres butikker, ønsker Kondomeriet i framtiden å ha dette på alle produkter som er på display i butikkvinduene.

– Forbedring av tilbudet

Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelstands Forening (OHF), er kjent med at flere i varehandelsbransjen har tatt i bruk QR-koder.

– Jeg har stor tro på det. Det er ganske mange av våre medlemmer som bruker det aktivt i dag, blant annet i utstillingsvindu, sier han til Nettavisen.

Han trekker fram blant annet Sprell Riktige Leker i Oslo sentrum, som har hatt QR-kode i utstillingsvinduet utenfor butikken. Han trekker også fram at Steen & Strøm bruker QR-koder i sine utstillingsvindu.

– Bruken av QR-koder er ikke så utviklet i Norge ennå, men jeg tror mange har fått opp øynene for å bruke det mer, sier han.

Han mener det vil bli tatt i bruk mer, på grunn av den voldsomme digitaliseringen som skjer i handelen.

– De fleste har nettbutikk, og da er QR-koder en god måte å få informasjon om produkter, pris og lignende, sier Næss, og påpeker:

– Jeg tenker at det er en forbedring av det digitale tilbudet, og gir mulighet for å øke kundeservicen, tilgjengelighet og informasjonsbehovet forbrukerne har, sier Næss.

Han kjenner også til at QR-koder brukes en del inne i butikker, dette for å for eksempel gi mer informasjon om varer.

Sender ikke fra butikkene

Kondomeriet sender imidlertid ikke varene fra de fysiske butikkene.

– Per i dag sender vi varene våre fra nettbutikkene. I Bergen, Oslo og Sandnes tester vi nå ut «klikk og få levert hjem med Wolt» med QR-kode på julekalender-kampanjen. Vi har per nå ikke planer om «klikk og hent» i QR-kampanjene våre fremover, sier Stangeland.

– Hvordan kan QR-koder bidra til å ikke svekke fysisk handel i de fysiske butikkene, men heller styrke det?

– Ved å bruke QR-koder til direkte shopping, vil kunden få en bedre relasjon til en lokasjon, i vårt tilfelle våre fysiske butikker. Ved gjentakende kjøp er vårt håp at kunden ønsker å fortsette å bruke våre lokale butikker, sier han.

Stangeland sier at bruk av QR-koder utenfor butikkene gjør at Kondomeriet lokalt kan gi kunden en tilhørighet som man normalt ikke har til en nettbutikk.

– I fremtiden vil en utvidelse av bruken av QR-koder også å brukes for diskre handel inne i butikkene, kunne bidra til å styrke fysisk handel og kundens kjøpsopplevelse, sier han.

– Når det gjelder fremtidig bruk og muligheter som ligger i bruken av QR koder (Vipps eller andre) ser vi store muligheter, påpeker han.

– En aktiv del av nettbutikken

Under årets handelskonferanse i regi av Virke, som ble arrangert i september, snakket Vipps-sjef Rune Garborg om framtidens handel og bruken av QR-koder.

Vipps jobber nå med mange av de største detaljhandlerne i Norge om nye løsninger som for å ta i bruk mulighetene med QR framover.

– Handelen i Norge står foran store endringer som følge av økt netthandel, og QR-koder bygger bro mellom det digitale og det fysiske, sier Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps.

– QR er en fantastisk måte å gjøre passive markedsflater, som reklameboards, postkasse-reklame, nyhetsbrev, butikkvinduer og lignende, om til en aktiv del av nettbutikken. Kundene får mulighet til å kjøpe og betale for produkter med en gang. Skann QR-koden, se produktet og betal med en gang. Der og da, sier han.

Han påpeker at dette gir butikkene en rekke nye muligheter både i og utenfor butikk.

– Tenk forhåndssalg av en ny telefonmodell, pop-up-store ved boklansering eller salg av merchandise på konserter – eller fotballdrakter, trekker Heir fram.

– Når kundene kan kjøpe med en gang de ser informasjon om et produkt, vil effekten av markedsføring bli mye sterkere og mer målbar, sier han.

Det siste året har nordmenn blitt spesielt godt vant til å skanne QR-koder for ulike formål, etter blant annet restaurantene begynte med QR-koder for bestilling av mat som følge av pandemien. QR-kode er også vanlig å bruke som boardingkort på fly.

– Derfor mener vi QR er en mye mer moden teknologi nå enn for bare et par år siden. Folk vet hva de skal bruke QR til, sier Heir.

Kommentarer til denne saken