Gå ta banen – for ei skiløype

- Dette er ei skiløype alle kan mestre, sier f.v. skientusiast Bjørn Erik Edvardsen, løypekjører Marcus Bull og Gå Ta Banen-general Jens Mørch om dobbeltsporet på Valdresbanen.

- Dette er ei skiløype alle kan mestre, sier f.v. skientusiast Bjørn Erik Edvardsen, løypekjører Marcus Bull og Gå Ta Banen-general Jens Mørch om dobbeltsporet på Valdresbanen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Takket være entusiaster på mange plan er det nå – for aller første gang – dobbeltspor på Valdresbanen.

DEL

– Dette er jo bare helt fantastisk. For et lavterskeltilbud. Her kan folk som har satt bort skiene ta dem fram igjen og gå i ei løype uten krappe svinger og bratte bakker. Her er det bare å nyte turen i eget tempo.

Det sier langrennsentusiast, folkehelseforkjemper og lokalpatriot Bjørn Erik Edvardsen i Hov. Han bobler over av entusiasme om dagen, over de flotte forholdene for mosjonering på ski i den nedlagte jernbanetraseen.

Løypekjører Marcus Bull i Søndre Land var ute i grålysningen fredag for å sette dobbeltspor på Valdresbanen.

Løypekjører Marcus Bull i Søndre Land var ute i grålysningen fredag for å sette dobbeltspor på Valdresbanen. Foto:

Spor fra Eina til Dokka

Nå er det sammenhengende oppkjørt skispor gjennom tre kommuner, fra Eina til Dokka, i den nedlagte valdresbanetraseen. Takket være entusiastene i Valdresbanens Venner holdes skinnegangen ryddet fra gjengroing. Andre entusiaster og løypekjørere har sørget for skispor.

– Nå må det ryddes opp langs Valdresbanen 

– Om du ikke har gått på ski før eller har litt problemer med balansen, så representerer skiløypa i jernbanetraseen en unik mulighet for mosjon med ski på beina. Dette er et lavterskeltilbud som bør oppleves. Løypa går mange steder rett gjennom tettbebyggelsen og har flere steder flott utsikt over Randsfjorden og kulturlandskapet, sier Edvardsen.

- Skigåing som helsbot, Gå Ta Banen-konseptet og løypekjørerne er hver for seg verdt en hyllest, mener Bjørn Erik Edvardsen (t.v.), her sammen med folkehelseforkjemper Jens Mørch (t.h.) og løypekjører Marcus Bull.

- Skigåing som helsbot, Gå Ta Banen-konseptet og løypekjørerne er hver for seg verdt en hyllest, mener Bjørn Erik Edvardsen (t.v.), her sammen med folkehelseforkjemper Jens Mørch (t.h.) og løypekjører Marcus Bull. Foto:

Nok snø

Det har vært sporadiske skiløyper i jernbanetraseen i mange år, men det er først de senere årene dette er satt i system gjennom et koordinert samarbeid mellom løypekjørere i de ulike områdene langs traseen fra Eina til Dokka.

Fra Eina til Trevatn kjøres det opp spor av Eina skilag, mens Trevatn IL tar seg av strekningen fra Trevatn til Skrukli. Fra Skrukli, forbi Fall og Hov til Bjørnerud er det de kommunale løypekjørerne i Søndre Land som gjør jobben. Den resterende strekningen fra Bjørnerud og nordover kjøres av Fluberg skiklubb.

– Det er først nå i vinter det har vært nok snø til å kjøre opp dobbeltspor. Det har vi nå mellom Skrukli og Hov. Nordover fra Hov er ikke traseen bred nok til to spor, så der er det ett, forteller løypekjører Marcus Bull.

Han opplyser at traseen vil bli kjørt opp på nytt etter snøfall utover vinteren.

Arrangement 11. februar

Jens Mørch er kommuneoverlege i Vestre Toten og kommunelege 1 i Søndre Land. Han har et sterkt engasjement for folkehelse, og er blant dem som har sett mulighetene til alle årstider i den nedlagte jernbanetraseen.

Jens Mørch viser fram et eksemplan av boka som er lagt ut i kasser ved alle de ni stasjonene mellom Dokka og Eina. Her kan turgåere langs jernbanen finne informasjon og skrive inn navnet sitt. T.h. turgåer Bjørn erik Edvardsen.

Jens Mørch viser fram et eksemplan av boka som er lagt ut i kasser ved alle de ni stasjonene mellom Dokka og Eina. Her kan turgåere langs jernbanen finne informasjon og skrive inn navnet sitt. T.h. turgåer Bjørn erik Edvardsen. Foto:

Mørch er også blant dem som står i spissen for folkehelsearrangementet Gå Ta Banen, som 11. februar står på kalenderen for 5. året på rad. To av årene har ikke arrangementet latt seg gjennomføre på grunn av mangel på snø, slik at årets arrangement i realiteten blir det tredje.

– Den dagen sørger lokale velforeninger og andre frivillige langs traseen for liv på alle ni stasjonene mellom Eina og Hov. Nytt av året er informasjonstavler på alle stoppestedene, som forteller om avstander til de andre stasjonene, høyde over havet og stedet en er på. Her er også lagt ut klippekort og bøker hvor en kan skrive inn navnet sitt, forteller Jens Mørch.

Artikkeltags