Opplysningen 25 år og mange har vært med siden starten

VÆRT MED SIDEN STARTEN: Lise Karin Lauvhaug, Kari Myhre Karlsen, Gunnhild Svenstad og Reidun Damstuen har alle vært med siden starten i 1982, og de stortrives på arbeidsplassen.FOTO: ANNE KJØNNIKSEN.

VÆRT MED SIDEN STARTEN: Lise Karin Lauvhaug, Kari Myhre Karlsen, Gunnhild Svenstad og Reidun Damstuen har alle vært med siden starten i 1982, og de stortrives på arbeidsplassen.FOTO: ANNE KJØNNIKSEN.

Av
Artikkelen er over 13 år gammel

Opplysningen1881 på Fagernes er en av de største og viktigste arbeidsplassene i Valdres. Nå er bedriften 25 år, og mange av dem som skal feire, har vært med siden starten og vel så det.

DEL

Opplysningen 1881 på Fagernes teller 110 personer fordelt på 65 årsverk. Bedriften har de siste årene blitt rangert på topp av de sju 1881-avdelingene i landet. Det være seg både i effektivitet og lavt sykefravær. Avdelingssjef Gunnhild Svenstad skryter av sine medarbeidere og sier dette er folk som vet å stå på og som gjør en kjempe innsats.

Sosialt samhold

– Her er et godt, sosialt samhold, folk bryr seg om hverandre og de hjelper hverandre. Vi i ledelsen prøver å legge til rette for den enkelte, så de kan kombinere jobb med privat liv. Som leder prøver jeg å se hver og en, ta alle på alvor og være til stede, men om jeg klarer det bra nok, vet jeg ikke. Forsatt jobber, sju, åtte av oss som var med fra starten for 25 år siden, i bedriften. En god del har også gått av med pensjon. Det forteller kanskje litt om at dette er en okey arbeidsplass, sier Gunnhild Svenstad.

Jobbet i femti år

Kari Myhre Karlsen begynte å jobbe i rikstelefonen i 1958, og har på de snart femti årene, gjennomgått en rivende utvikling.

– Den gang handlet informasjonen om veldig lokale ting. Det kunne være legen som ringte og sa i fra at nå skulle han dit eller dit. Det var jo ikke mobiltelefon på den tiden. I dag handler jobben mye om å gi ut informasjon raskt, enten det er telefonnummer, adresser eller annet. Den største endringen er nok at alt går så fort i dag. Vi hadde bedre tid ved telefonen før i tiden, smiler 66-åringen som gikk av pensjon for tre år siden, men som likevel har lyst til å fortsette i jobben ved 1881 Fagernes.

Også Reidun Damstuen og Lise Karin Lauvhaug har jobbet i Opplysningen 1881 siden oppstarten for 25 år siden, og damene skryter av arbeidsplassen.

– Jeg har hele tiden jobbet i televerket og nå Telenor. Dette er en trygg arbeidsplass, her er et godt miljø, og det blir godt tilrettelagt om personlige ting skulle oppstå. Jobben krever oss 110 prosent, og vi blir helt klart slitne innimellom. Men det er jo godt å gå fra en arbeidsplass og vite at man har gjort en innsats, sier Damstuen og Lauvhaug.

24 timers mennesker

Torsdag kveld feiret alle de ansatte ved 1881 på Fagernes bursdagen til bedriften, og det skjedde på Ulnes grendehus, der også respektive samboere og ektefeller var inviterte.

– 1881 er 24 timers jobb, og det krever helt klart mye av familie og samboere. Derfor ønsket vi å gi en ekstra takk også til familien på denne feiringen. Fra vi startet opp i 1982, har bedriften økt fra 13 bord og 20 arbeidsplasser til i dag 44 bord og 110 arbeidsplasser. Vi eies nå av Telenor, Anders Willhelmsen og Kistefoss med en tredjedel hver, og jeg opplever at vi er en sikker og framtidsrettet bedrift, sier Gunnhild Svenstad.

FRA BOKA PÅ 1881:

Ved Opplysningen 1881 handler mye om å være kreativ og finne løsninger når folk ringer: Noen eksempler:

1

– Jeg skulle ha nummeret til han Mikkel i Finnmark.

– Det er mange Mikkel i Finnmark.

– Gi meg for helvete nummeret til Mikkel. Så blir det overstyring, før det etter en stund kommer;– Joda det er nok at det er en del Mikkel i Finnmark.

2

– Nummeret til sardinmuseet i Stavanger! Jeg finner ikke det, men kanskje du mener Norsk Hermetikk-museum?

3

– Nummeret til passpolitiet?

– Det finnes ikke noe passpoliti. Du må ringe det lokale politiet og be om pass.

Artikkeltags