Andreas minnes at mora stadig måtte hanke han inn igjen som smågutt, da han gjerne sto midt i gata og studerte biler.

Første møte med amerikansk bil var altså en Thunderbird, fra 1957. Omtrent samtidig lot han seg imponere av en besøkende hos tante, som ankom i en knall rød 1956 Ford F 100 Pickup. Nå var seksåringen amcarfrelst.

Startet amcarklubb

Selv kjøpte Andreas sin første amerikaner som 17-åring. Det var en 1960 Dodge Pioner. Siden har han hatt en plass mellom 250 og 300 biler. Bare eldre. Den nyeste han har eid var 12 år gammel, en 1973-modell som han kjøpte i 1985.

Interessen for amerikanske biler og miljøet rundt, fikk Andreas og to andre entusiaster, Rune Larsstuen og Per B. Olafsen, som gikk på skole i Gjøvik på den tiden, til å starte en klubb for folk med samme interesser.

Gjøvik Amcar Klubb ble startet på Grand Hotell i 1976 og amcarfolket samlet seg deretter stadig til treff på serveringsstedet Cafena ved den gamle rutebilstasjonen.

Fra da av deltok Andreas og andre medlemmer i klubben på de årlige treffene i den landsdekkende klubben Amcars regi. Første året på Mageli camping, deretter på Hunderfossen.

TRIVELIG FØRERMILJØ: Hel sofa, delt frontrute og tre gir på rattet tiltaler bileieren.
TRIVELIG FØRERMILJØ: Hel sofa, delt frontrute og tre gir på rattet tiltaler bileieren.

Interessante biler

På spørsmål om hvor mange amerikanske biler han eier i dag, må entusiasten ta i bruk fingrene. Det viser seg at han trenger fire hender. 17 biler er antallet han kommer fram til.

Om det er noen biler han angrer å ha solgt? Økonomisk sett var det nok dumt å selge både 1956 og 1957 Cadillac Eldorado Seville. Disse oppnår for tiden skyhøye priser, særlig i USA.

– Begge var egentlig i ganske bra stand, fastslår entusiasten.

For Andreas personlig er det en knall rød 1958 Chrysler Windsor 2-dørs hard-top som han savner aller mest. Både interiør og eksteriør var perfekt på denne bilen, synes han. Andreas er opptatt av fint design.

Da Andreas vokste opp på 1950-tallet, hadde biler gjerne sofa foran, delt frontrute og girstang på rattet. At interiør og dashbord er fint, er like viktig som bilenes utseende. Det er jo helst bak rattet du sitter. Forden som han kjøpte for et års tid er slik sett midt i blinken.

GJEV MOTOR: Andreas sin bil er utstyrt med den sterke og svært stillegående V8-motoren på 100 HK. Bilene ble også levert med 6-sylindret rekkemotor på 95 HK. Begge sideventilert.
GJEV MOTOR: Andreas sin bil er utstyrt med den sterke og svært stillegående V8-motoren på 100 HK. Bilene ble også levert med 6-sylindret rekkemotor på 95 HK. Begge sideventilert.

Må være funksjonell

Foruten daglig kjøring mellom Kolbu og Gjøvik, har han vært på både biltreff og ferieturer med denne bilen. Hele 35.000 kilometer har han kjørt i løpet av et års tid, med justering av bremser som eneste påkrevde reparasjon.

Andreas er glad i å mekke selv. Bare ikke under tidspress, forklarer han. Han utfører stadig forbedringer på bilene sine. På Forden var det elektriske anlegget bygget om fra 6 volt til 12 volt før han kjøpte den. I den forbindelse hadde varmeapparatmotoren kollapset, så han har byttet til 12 volt motor. De opprinnelig vakuumstyrte vinduspusserne har han bygd om til elektrisk drift.

Bilene skal framstå som mest mulig originale, samtidig som de må være funksjonelle, forklarer entusiasten. Det neste han kunne tenkt seg å gjøre noe med er styringa. Uten servo blir den i tyngste laget, etter hans smak.

MODERNE DESIGN: I motsetning til forgjengeren som hadde utenpåliggende skjermer, var Ford blitt en moderne bil med rette karosserisider. På Andreas sin bil er det montert rektangulære ryggelys.
MODERNE DESIGN: I motsetning til forgjengeren som hadde utenpåliggende skjermer, var Ford blitt en moderne bil med rette karosserisider. På Andreas sin bil er det montert rektangulære ryggelys.

Populær som drosjebil

Ford var sent ute med nye modeller etter krigen. Bilene ble bygd med utgangspunkt i førkrigsmodellene, fram til den helt nye modellen kom i 1949. I tillegg til 6-sylindrede rekkemotorer hadde Ford beholdt de populære V8-motorene. Bilene hadde i likhet med andre amerikanske bilmerker fått nye og moderne karosserier med integrerte skjermer. Den nye Ford-modellen ble produsert, med små endringer, i perioden 1949 til 1951.

At karosserilinjene var temmelig rette, var nok grunnen til at bilene ofte ble kalt «shoe-boks». I Norge var det vanskelig med biler på denne tiden, men mange drosjeeiere brukte kjøpetillatelsen sin til å kjøpe seg den forholdsvis romslige 6-seteren fra Ford.

MANGE VARIANTER: Foruten 4-dørs sedan (Fordor) ble Ford også levert som 2-dørs sedan (Tudor), 2-dørs coupe (Club Coupe), 2-dørs hardtop (Victoria), stasjonsvogn (Country Squire) og 2-dørs convertible.
MANGE VARIANTER: Foruten 4-dørs sedan (Fordor) ble Ford også levert som 2-dørs sedan (Tudor), 2-dørs coupe (Club Coupe), 2-dørs hardtop (Victoria), stasjonsvogn (Country Squire) og 2-dørs convertible.

Stadig på farten

Andreas forteller at han inntil nylig benyttet bilen daglig til kjøring mellom hjem i Kolbu og jobb på rådhuset i Gjøvik.

Ellers kjører han stadig turer til amcar-treff. Det er de små treffene som han liker aller best. Andreas pleier å ta turen til Atna, der det årlig arrangeres «Atna Speed Week». Yttervika Rock & Amcar Club’s Rod’n Kustom-treff på travbanen på Skreia har også blitt en hyggelig tradisjon. Litt større, men ikke for stort er Power Meet i Âlvdalen i Sverige. Der har han også vært noen ganger.

Andreas forteller at han stadig får spørsmål om bilen bruker mye bensin. Svaret er at han klarer å kjøre den på literen på langkjøring, mens det gjerne går med 1,2 liter pr. mil på kortere turer. Uansett har Andreas rimelig bilhold, tenker vi.

Etter at han ble pensjonist, har Andreas bestemt seg for å ta noen flere langturer. Helst sammen med samboeren Mette Torill Berntsen, som heldigvis deler interessen for gamle amerikanske doninger.

I REKLAMEN: Ford Motor Company A/S hadde annonse for Fords nye modell allerede i desemberutgaven av NAFs Motortidende i 1948. Situasjonen var slik at vanlige folk ikke fikk kjøpe biler i etterkrigsårene. I annonsen leser vi: «Det er ikke for å ergre Dem at vi her viser den nye Ford 1949, som vi dessverre for tiden er forhindret i å levere Dem. Den står her som et løfte for fremtiden, en budbringer om de epokegjørende, helt nykonstruerte Ford-biler, som en dag også vil kunne kjøpes her i landet.»
I REKLAMEN: Ford Motor Company A/S hadde annonse for Fords nye modell allerede i desemberutgaven av NAFs Motortidende i 1948. Situasjonen var slik at vanlige folk ikke fikk kjøpe biler i etterkrigsårene. I annonsen leser vi: «Det er ikke for å ergre Dem at vi her viser den nye Ford 1949, som vi dessverre for tiden er forhindret i å levere Dem. Den står her som et løfte for fremtiden, en budbringer om de epokegjørende, helt nykonstruerte Ford-biler, som en dag også vil kunne kjøpes her i landet.»

1950 Ford Custom Fordor Sedan

Eier: Andreas Berg-Nilssen, Kolbu

Lengde: 499,5 cm

Bredde: 185 cm

Hjul: 6.70 x15

Egenvekt: 1403 kg

Motor: Sideventilert V8

Volum: 3923 ccm

Effekt: 100 HK

Gir: 3-trinns manuell

0–100 km/t: 19,1 sek

Toppfart: 139 km/t