Da folk begynte å bli mer opptatt av sikkerhet i biler, valgte BMW å stanse egen produksjonen av cabriolet. Fra 1971 ble karosserifirmaet Baur, som hadde bygd åpne biler for BMW helt siden 1937, satt til å bygge en «sikkerhetscabriolet», først i 02-serien og senere i 3-serien. Baur benyttet seg av en slags åpen kvasiløsning, i Targa-stil. Men samtidig fantes noen tyske firmaer som bygde om noen få av 3-serien til vanlig cabriolet, helt uavhengig av BMW-fabrikken. Pål Kjelstads 323i cabriolet var det FA Peters som sto bak.

Pål er en ivrig bilentusiast. Han forteller gjerne om alle sykkelturene han hadde til Shell-stasjonen på Skreia som guttunge. Der visste han at det kom mange tøffe biler, hver eneste kveld. Biler med pus i taket, hijackers, spoilere og sjalusi. Ford Escort, Ford M, Opel Ascona og Volvo Amazon var det mest av. – Det var et skikkelig bilmiljø på Skreia på den tida, forklarer Pål.

«VANLIG» VERSJON: BMW satte bort byggingen av cabriolet til Baur fra 1971 til 1987. På grunn av sikkerhet ble disse bilene bygd som en slags merkelig Targa-versjon, kalt Top Cabriolet. FOTO: BAUR
«VANLIG» VERSJON: BMW satte bort byggingen av cabriolet til Baur fra 1971 til 1987. På grunn av sikkerhet ble disse bilene bygd som en slags merkelig Targa-versjon, kalt Top Cabriolet. FOTO: BAUR

Endelig egen bil

Som 18-åring kunne han endelig kjøpe sin egen bil. Det ble ingen typisk ungdomsbil, men en stor og tung Mercedes Benz 250S fra slutten av 1960-tallet. En klassiker, allerede på den tida. Påvirket av faren som alltid kjørte BMW, falt det neste bilvalget på en langt spenstigere biltype, en hvit BMW 323i.

Pål har hatt en liten oppsummering når vi treffer ham. Entusiasten har eid over 30 biler, en rekke Mercedes-Benz, en Volkswagen Santana og minst 15 ulike BMW-modeller. De grommeste av disse var nok en BMW E36 325i Cabriolet og ikke minst en BMW E36 B3 Alpina.

Den hittil siste bilen som havnet i garasjen er en knallgul 1976 Porsche 911, som kjøres jevnlig på sommerstid. Pål elsker nemlig gamle biler, forteller han. Når han møter andre klassikere etter vegen, fryder han seg. Også treffer han så mange trivelige folk i dette miljøet, forklarer han.

GODE MINNER: Pioneer radio med 4-spors kassettspiller var «hot» på 1980-tallet. Pål spiller fortsatt kassetten med liveopptak fra et diskotek i Magaluf, der han ferierte i 1984.
GODE MINNER: Pioneer radio med 4-spors kassettspiller var «hot» på 1980-tallet. Pål spiller fortsatt kassetten med liveopptak fra et diskotek i Magaluf, der han ferierte i 1984.

Familievennlig hobby

På begynnelsen av 2000-tallet valgte Pål å kjøpe seg motorsykkel. Han rakk å kjøre noen få turer, men da det første barnet kom i 2002, valgte han å droppe tohjulingen. Nå mente han at tiden var inne for en litt mer familievennlig skyss.

Med tanke på familieforøkelsen, syntes Pål det virket fornuftig å skaffe seg en cabriolet med 4 seter. En annonse vakte interesse. BMW 3-serie (E21) cabriolet hadde han nemlig aldri sett før, bortsett fra disse sære versjonene fra Baur.

Han fant den røde bilen i et parkeringshus i Oslo. Eieren hadde mistet parkeringsplassen og måtte kvitte seg med skyssen. Bilen viste seg å være en såkalt Peters Cabriolet, bygd med BMW 323i som utgangspunkt.

Pål vet egentlig ikke så mye om bilens historie, utenom at vognkortet viser at den ble importert til Norge i 1984 og ombygd i 1985. Det var nok slik at pengene satt temmelig løst hos mange bilentusiaster i denne jappetiden, tipper eieren.

STILIG INTERIØR: Det var vanlig å benytte skinn i åpne biler, men Påls bil har stoff. Forsetene er levert originalt fra Recaro.
STILIG INTERIØR: Det var vanlig å benytte skinn i åpne biler, men Påls bil har stoff. Forsetene er levert originalt fra Recaro.

Den gjeve 3-seien

Påls bil er altså en E21, den første utgaven av den populære 3-serien fra BMW, som erstattet 02-serien våren 1975. Til å begynne med kunne man velge mellom 316, 318 og 320, men etter hvert kom nye modeller som 315, 318i, 320/6 og Påls versjon 323i, som var den aller grommeste.

I 1982 ble modellen erstattet av E30, den nye modellen av 3-serien. I motsetning til etterfølgeren ble E21 bare levert som 2-dørs variant.

E21 ble som sagt levert som «sikkethetscabriolet» i Targa-stil, men siden Porsche hadde brukt denne betegnelsen på 911 helt siden 1967, ble betegnelsen på baur-bilene Top Cabriolet. Disse bilene ble ombygd hos fabrikken Baur, men i tett samarbeid med BMW ble disse levert med full garanti.

I 1987 tok BMW selv opp igjen produksjon av fullcabriolet av E30. Da var det gått 16 år siden fabrikken skrinla den åpne versjonen av 02-serien. Baur fortsatte likevel produksjonen, men salget stupte.

GROMT UTSTYR: Blanke hjulbuelister og MIM aluminiumsfelger er tidsriktig utstyr. Servostyring var også gromt på denne tiden Det samme med eksosrør på hver side i hekken.
GROMT UTSTYR: Blanke hjulbuelister og MIM aluminiumsfelger er tidsriktig utstyr. Servostyring var også gromt på denne tiden Det samme med eksosrør på hver side i hekken.

Typisk 80-tall

Påls bil er altså bygd med toppmodellen 323i som utgangspunkt, med en herlig rekkesekser på 143 hester. MIM aluminiumfelger i dimensjon 7x15, med dekkdimensjon 195/50 var noe av det råeste man kunne få på den tida. Blanke lister på hjulbuer, elektrisk antenne og BBS fronspoiler med innebygde spredere var også typisk 80-tall.

Pioneer radio med 4-spors kassettspiller kler bilen perfekt. Pål demonstrerer gjerne. Ut av de ganske puslete høyttalerne strømmer lyden av dunkende 80-tallsmusikk. Det er den samme kassetten som har vært i spilleren siden han kjøpte bilen. Et liveopptak fra et diskotek han var på i Magaluf. Gode minner fra en artig ungdomstur i 1984, fastslår Pål.

GJEV MOTOR: 323i var utstyrt med 2,3-liters 6-sylindrer rekkemotor, med fuel injection.
GJEV MOTOR: 323i var utstyrt med 2,3-liters 6-sylindrer rekkemotor, med fuel injection.

Svært sjelden

Etter at Pål kjøpte bilen, har han funnet ut at det fantes noen karosserifirmaer som bygde åpne BMW 3-serier. Blant de mest kjente var Lumma og Hornstein. Peters var visstnok ganske store, men antall ombygde E21 fra denne fabrikken anses høyst usikkert. Oppgitt antall spriker mellom 40 og 150 biler. Fabrikken solgte nemlig noen ombyggingssett, inkludert avstivingsbjelker utenom.

Etter å ha saumfart litteraturen, kan det virke som Pål er eier av en unik BMW. Anslagsvis eksisterer bare 20 slike E21 med Peters-konvertering i hele verden. Da er den vel den eneste i Norge, da? Men nei, Pål har hørt at det ble tatt inn en Peters 320 i deler i landet for noen år siden.

Påls bil kjøres jevnlig til badestrender og iskiosker på sommerstid, men da kun i nærområdet rundt Gjøvik. Derfor er bilen bare blitt kjørt 5000 kilometer på 17 år.

Pent vær er en forutsetning og kalesjen har han ikke hatt oppe på mange år.

EKSTRA
EKSTRA

1979 BMW 323i PETERS CABRIOLET

Eier: Pål Kjelstad, Gjøvik

Lengde: 435 cm

Bredde 161 cm

Egenvekt uten fører: 1135 kg

Hjul: MIN 7x15 med 195/50x15

Bremser Skiver foran og bak

Motor: Rekke 6, 2291 ccm

Effekt: 143 HK

Gir: 4-trinns manuell

Toppfart: 190 km/t

0-100 km/t: 9,5 sek.