Gode og fornuftige hjemmelekser øker læringen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerI den siste tiden har det blusset opp en ny debatt om lekser i skolen. Det er ikke overraskende at den debatten kommer. Mange opplever det som vanskelig å få tid til lekser i en travel hverdag, og det er forståelig at det noen ganger kan virke som en unødvendig byrde for både barn og foreldre. Men skolene gir ikke lekser for moro skyld: Gitt på riktig måte bidrar det til mer læring. Vi vet alle at det krever øving å bli god på noe, enten det er å spille piano eller å lære seg gangetabellen. Det å repetere på egen hånd og lære å jobbe selvstendig kan være en nyttig del av skolearbeidet. Forutsetningen er selvsagt at det ikke gis for mye lekser og at stoffet er gjennomgått skikkelig på forhånd. I tillegg viser forskning at det viktig at skolen følger opp leksene på en god måte. Samtidig er det viktig å understreke at lekser ikke er et politisk bestemt virkemiddel – det er opp til hver enkelt skole om man vi gi lekser eller ikke.

De aller fleste skoler velger å gi lekser, men det finnes også de som heller legger opp til all læring skal skje i skoletiden. Som forelder er det naturlig å følge opp at leksene blir gjort. Det er godt dokumentert at foreldre som støtter barna på en god måte, og som samarbeider godt med skolen, har barn som presterer bedre både faglig og sosialt.

Samtidig skal ikke foreldrenes hjelp være en forutsetning for læring: Skolen skal være for alle, uansett hva slags forhold man har hjemme.

Artikkeltags