Unge totninger setter opp forestilling på Chat Noir

TILBAKE I TID: Totningene Anniken Ottersen Lindbak og Evald Fredholm spiller sammen i forestillingen «Vel møtt igjen – en hyllest til The Monn Keys» på Chat Noir neste år.

TILBAKE I TID: Totningene Anniken Ottersen Lindbak og Evald Fredholm spiller sammen i forestillingen «Vel møtt igjen – en hyllest til The Monn Keys» på Chat Noir neste år. Foto:

Med tre totninger på scena skal vokalkvartetten Attitunes med følge hylle The Monn Keys på en av hovedstadens fineste teaterscener!

DEL

Når «Stille i studio»-skiltet skrus på, tas publikum med tilbake til en fjernsynssending på 60-tallet der ingen har dårlig tid, alle har høyt hår og hvem som helst kan røyke på direkten.

En drøm

Anniken Ottersen Lindbak fra Raufoss har alltid hatt en drøm om å kunne sette opp en forestilling på Chat Noir Teater, og i mai 2020 skjer det endelig! Sammen med sin vokalkvartett Attitunes har hun produsert en forestilling som til våren settes opp på Chat Noir, som regnes som en av hovedstadens flotteste teaterscener.

«Vel møtt igjen – en hyllest til The Monn Keys» er tittelen på forestillingen som er et kompliment til Egil Monn-Iversens gruppe «The Monn Keys», vokalgruppen som hadde sin glansperiode gjennom 50-tallet til midten av 60-tallet. The Monn Keys besto av Nora Brockstedt, Sølvi Wang, Oddvar Sanne, Per Asplin og Fredrik Conradi (Far til Kåre Conradi). Sistnevnte ble i 1954 avløst av Arne Bendiksen. The Monn Keys ble raskt veldig populære og fikk fast engasjement på Chat Noir.

Showet ble første gang framført på blant annet Gjøvik kultursenter i 2017. Sangene er fortsatt aktuelle og morsomme den dag i dag, i tillegg til at de bringer fram nostalgiske minner for dem som opplevde Monn Keys mens de regjerte på underholdningsscenene og i radio og tv. Forestillingen utspiller seg i et «tv-studio» og det børstes støv av gamle fjernsynsapparater, hallodamer, jazzballett, pausefisk og ikke minst Egil Monn-Iversens vakre musikalske arrangementer. Det blir gjensyn med slagere som «Stakkars store sterke karer» og «Øllebrød», samt låter med tette, deilige jazzharmonier som «Misty» og «Bye Bye Blackbird».


RETRO: Vokalgruppa Attitunes har ordnet seg med forsterkninger.

RETRO: Vokalgruppa Attitunes har ordnet seg med forsterkninger. Foto:

Rikt kulturliv

Med seg på scena har Anniken Ottersen Lindbak og resten av Attitunes fått to totninger til med på laget, nemlig historiker og musiker Evald Fredholm fra Totenvika og David Hveem fra Lena, henholdsvis sanger og skuespiller, arrangør og musiker. Som leder for orkesteret blir Hveem kveldens «Egil Monn-Iversen».

Gjøvik og Toten har et rikt kulturliv og mange gode tilbud for å kunne utvikle seg og tørre å satse som unge musikere. Anniken Ottersen Lindbak, Evald Fredholm og David Hveem synes det er stas at det finnes så mange dyktige lokale musikere å kunne samarbeide med. I februar 2020 er blant annet Anniken og David også aktuelle med et Cole Porter prosjekt i samarbeid med Østre Toten Storband. Nå håper de unge musikerne at flere fra Gjøvik, Toten og nærområdet vil ta turen til byen i mai for å se forestillingen «Vel møtt igjen – En hyllest til The Monn Keys».

Lallas sminkeskrin

Anniken Ottersen Lindbak (25) startet sin sangkarriere i Vestre Toten Barnekor under ledelse av Anne Johansen allerede som 3-åring. Deretter ble det kulturskole med piano og sang, og årevis med Musikalenes Verden i regi av Heidi Harriet. I dag er hun utdannet musikalartist fra Bårdar Akademiet og Bårdar International. Anniken jobber frilans som sanger, danser og skuespiller med blant annet vokalgruppen Attitunes som hun grunnla i 2015. Her er hun både musikalsk ansvarlig og utøvende. Anniken har også medvirket i ulike spel og musikaloppsetninger, i tillegg til at hun underviser i sang, piano og barnedans.

Evald Fredholm (29) er kjent for mange som trubadur og historiker, men nå kaster han seg altså inn i nye utfordringer med skuespill, flerstemt sang og dansetrinn på selveste Chat Noir. Og om Alf Prøysen har vært Fredholms største Idol, så står ikke 50-60-tallsgruppa The Monn Keys langt ned på lista.

– Jeg er så heldig å få synge stemma til Per Asplin, som var den av gutta i The Monn Keys med mørkest røst. De to andre gutta får kjørt seg når de tolker stemmene til Arne Bendiksen og Oddvar Sanne, for Egil Monn-Iversen var glad i å skrive stemmer som ligger langt over behagelig tenorleie, sier Evald Fredholm

Evald skryter av å ha fått luktet ned i revystjerna Lalla Carlsen sitt sminkeskrin fra hennes glansdager på Chat Noir. Der kom lukta av kabaretteaterets backstage i tidligere tider, og Fredholm er spent på om det er den samme lukta som møter ham når det er hans tur til å innta Chat Noir.

Populær

David Hveem (25) er utdannet bassist og musikkpedagog fra Norges musikkhøgskole, og holder nå på med en mastergrad i jazzkomposisjon på samme sted. Han er født og oppvokst på Lena og startet musikkarrieren i Hoff Jente- og Guttekorps. Han har etter hvert spilt med, dirigert eller arrangert for de fleste korpsene på Toten, i tillegg til en rekke store og små band både her og andre steder. Som arrangør benyttes han jevnlig av en rekke forskjellige ensembler i de fleste sjangre, og til denne forestillingen er det ekstra stas å få skrive for et sammensatt ensemble med både komp, blås og stryk – i tillegg til å få «restaurere» magien fra Egil Monn-Iversens fantastiske arrangementer. Foruten studier på NMH og en god del frilansjobbing med både spilling, skriving og dirigering, underviser han på musikklinja ved Hadeland VGS. Tidligere har han mottatt kulturstipend fra både Østre Toten kommune (2014) og Totens Sparebank (2019), som begge vektla nettopp Hveems musikalske allsidighet.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags