Ta telefonen når disse ringer deg

VI RINGES: Butikksjefene Lasse Andrè Vingebakken på Kiwi Gjøvik og Kai Andrè Engen på Kiwi Hunndalen med Thomas Hagen Alm hos Deloitte og fylkesaksjonsleder Wiggo Slåttsveen.

VI RINGES: Butikksjefene Lasse Andrè Vingebakken på Kiwi Gjøvik og Kai Andrè Engen på Kiwi Hunndalen med Thomas Hagen Alm hos Deloitte og fylkesaksjonsleder Wiggo Slåttsveen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Næringslivet i Oppland er flinke til å gi til gode formål, og de skal selvsagt være hakket bedre enn Hedmark.

DEL

Tirsdag setter ansatte på Kiwi og ansatte hos Deloitte på Gjøvik seg ned hos sistnevnte og ringer rundt til fortrinnsvis alle firmaer i Gjøvik og på Toten. De vil be om bidrag til årets TV-aksjon, som støtter arbeidet til UNICEF for å hjelpe barn til å få skolegang.

– Vi håper vi får med oss alle bedriftene. Det er målet, sier Wiggo Slåttsveen, fylkesaksjonsleder for TV-aksjonen.

Selv om det er bøssebæringen, som foregår søndag 22. oktober, er den mest kjente delen av aksjonen er også ringerunden til bedrifter en viktig del av innsamlingen.

– I fjor utgjorde dette 50 millioner av totalt 250 millioner som ble samlet inn, sier Slåttsveen.

Samarbeid med UNICEF

I alle kommuner er det egne folk som bidrar og i alle kommuner med Kiwi-butikker stiller de opp i år.

– Vi har et samarbeid med UNICEF siden 2010, blant annet i deres arbeid på Madagaskar, sier Kai André Engen, Butikksjef på Kiwi i Hunndalen.

Siden TV-aksjonen i år går til UNICEF er det dermed naturlig for dem å bidra til å få samlet inn mest mulig til det gode formålet.

– Det er også flere av våre ansatte som i hele landet som skal gå med bøsser. Vi har 13.000 ansatte og mange setter også av en del av arbeidstiden tirsdag til å være med å ringe til bedrifter, sier Engen.

Tar samfunnsansvar

Deloitte er med på Gjøvik for andre år på rad. De stilte også lokaler i fjor og gjentar gesten.

– Vi ønsker å ta samfunnsansvar. Alle ansatte i Deloitte rundt i verden kan sette av en dag til slikt arbeid. Vi kaller det Impact day og her på Gjøvik stiller vi opp på TV-aksjonen i år – som i fjor, sier Thomas Hagen Alm, partner i Deloitte Innlandet.

Han sier det er mange bedrifter som vet at de kommer til å bli ringt opp denne dagen, og at de i fjor opplevde stor giverglede.

– Vi synes det er veldig bra at Kiwi og Deloitte stiller opp for Tv-aksjonen og ber folk merke seg denne dagen, sier Slåttsveen.

I de andre kommunen i Oppland er det også folk som ringer til sine bedrifter tirsdag 17. oktober. Og mens pengene kommer inn kan alle følge med på direkten over internett. Både for å se hvor mye som kommer inn og også knive litt mot hverandre om hvem som klarer å skaffe flest midler til UNICEF.

– Ja, det er sunt med litt konkurranse. Hedmark leder til nå i år, men Oppland kommer nok sterkt etter, sier Slåttsveen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken