Store lønnsforskjeller for lærlinger: Marcus tjener 16.000 mer i måneden enn Anna. Jeg bare spør: Er det i det hele tatt noen som tenker på hva som faktisk ligger bak?

Selv er jeg lærling innenfor logistikk. Nå har jeg cirka 20.000 kr utbetalt i måneden, og det er den høyeste satsen jeg får. Det første halvåret hadde jeg vel omtrent halvparten.

Jeg jobber kun dagtid. Mandag til fredag, 0748–1500. 12 minutter innarbeiding hver dag for å få påskeferie og juleferie. Jeg kan jobbe en time ekstra på mandag for å kunne gå en time før på fredag. Jeg har fri hver helg. Dersom jeg vil tjene mer, må jeg også jobbe mer. Jeg tar på meg litt overtid i ny og ned, men ikke noe mer enn det jeg selv synes er greit. Da blir jo lønna også høyere deretter.

Kjæresten min er langtransportsjåfør. Han jobber ganske likt som Marcus. Han jobber mye, og har et stort ansvar. Han fikk minimalt med juleferie, og vet ennå ikke om han får påskeferie. Han kan ikke jobbe inn for å avspasere. Hvordan betalinga er på overtid er jeg usikker på. Noen ganger vet han ikke om han rekker hjem til helga engang. Uka starter ofte søndag. Turen går nordover, helst innpå trange, smale veger et stykke utenfor allfarveg. Er han heldig, snur han i vettug tid på tirsdag. Da går turen sørover, og uka avsluttes som regel etter fredagstacoen, dersom han er heldig. Lørdag betyr fri, eller i hvert fall fri fra kjøring. Da er det vedlikehold som står på planen. Stor bil, masse lys og enda mer utstyr som er vanskelig å vedlikeholde på en rasteplass langs E6.

Det er mange regler som gjelder for kjøre- og hviletid. I bunn og grunn er de der for sikkerhetsskyld\HMS Det er ikke alle som skjønner hvorfor kjæresten min plutselig må stå ei helg i Mo i Rana, fra fredag kveld til mandag morgen. «Det er da bare å kjøre ned igjen?» Vel, det finnes regler om at du ikke kan jobbe 24 timer i strekk på Kiwi. På samme måte kan ikke sjåførene våre kjøre ei hel uke i strekk, kort forklart. Jeg kaller det da for «timefast».

Jeg mener det er riktig at vi lærlinger tjener ulikt. Vi har ulikt ansvar og ulike arbeidstider, ulike fordeler og ulike ulemper. Derfor burde vi få ulikt betalt også. Egentlig så mener jeg at sjåførene våre skulle hatt enda bedre betalt. De sendes ganske fort ut på veiene alene som vanlige ansatte, og har like stort ansvar. Når jeg tenker meg om, så gjør for så vidt vi andre lærlingene det etter hvert også. Samtidig så er det et valg man tar. Man velger videregående, og man velger faget man skal ta fagbrev i. Noen ganger er det slik man har sett for seg, andre ganger noe helt annet. Heldigvis er lærlingtida bare to år, og stort sett overkommelig.

Tusen takk til dere som tar imot oss lærlinger!

Tusen takk til dere som vil bli frisører – så vi andre slipper bli skamklipte. Tusen takk til dere sjåfører som transporterer alt vi bestiller på nett av mat, klær og alskens rariteter samt mye, mye mer. Tusen takk til tømrere som kan bygge hus. Tusen takk til elektrikerne som gir oss lys og varme.

Tusen takk for at vi er forskjellige. Husk å sette pris på hverandre, vi trenger alle sammen.