Togstreik over hele landet i dag – avgang fra Gjøvik stopper på Jaren

LANG TUR: Avgangen fra Gjøvik klokken halv tolv torsdag kommer til å bruke fire timer før toget ankommer Oslo, på grunn av politisk streik.

LANG TUR: Avgangen fra Gjøvik klokken halv tolv torsdag kommer til å bruke fire timer før toget ankommer Oslo, på grunn av politisk streik. Foto:

Av

Avgangen som skulle gått mot Oslo 11.31 innstilles på grunn av politisk streik

DEL

Torsdag stanser togtrafikken fra klokka 12 til 14. Da går Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund igjen til politisk streik mot EUs jernbanepakke.

På ruteplanleggeren til vy.no står det torsdag morgen at avgangen klokken 11.31 innstilles, det er ikke riktig, ifølge daglig leder Øystein Gullaksen i Gjøvikbanen.

– Toget går om normalt fra Gjøvik 11.31, men stopper på Jaren klokken 12.14 og blir stående der i to timer før det kjører videre, sier Gullaksen.

Toget går derfor fra Jaren først klokken 14.14. Det vil ikke bli satt opp alternativ transport.

Forbundene krever at Stortinget har råderett over jernbanen for kommende generasjoner. Fellesforbundet og Fagforbundet deltar i streiken.

Tog, busser, trikk og T-bane vil stoppe, og det holdes demonstrasjoner i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, samt mindre markeringer over store deler av landet.

Streik var det også forrige torsdag, da også mellom klokka 12 og 14.

Fagforbundene protesterer mot EUs fjerde jernbanepakke. Den vil pålegge konkurranseutsetting og legge den norske jernbanen under EUs jernbanebyrå. Det kan gå ut over sikkerheten og tilbudet til passasjerene, mener forbundene.

– Regjeringen vil avdemokratisere jernbanen, blant landets viktigste infrastruktur. Dette har ingenting med modernisering å gjøre. Vi sier ja til toget som framtidas transportmiddel, og nei til EUs fjerde jernbanepakke, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i NJF.

Forbundsleder Rolf Ringdal i NLF sier at regjeringen vil flytte makten til EU, og gjøre anbud, konkurranseutsetting og privatisering obligatorisk på jernbanen for all framtid.

– Norsk jernbane har hatt grensekryssende tog i over hundre år, og har hatt samtrafikk med felles personell som krysser grensen før EUs jernbanepakker oppsto. EUs fjerde jernbanepakke er derfor helt unødvendig for å sikre tog over grensene, sier Ringdal.

Artikkeltags