Fått hentemelding fra Posten? Pass deg for svindlere

Artikkelen er over 1 år gammel

Flere har fått svindel-SMS om å hente pakke på Posten.

DEL

Det var tirsdag det tikket inn SMS fra Posten om at en vare jeg skulle ha bestilt hos Elkjøp, kunne hentes på Posten. Jeg hadde jo ikke bestilt noe, meldingen så svindelaktig ut, men den kom som «haleheng» på tidligere hentemeldinger som var ekte. Undertegnede ble i tvil. Har noen bestilt noe i mitt navn?

En kjapp telefon til Elkjøp avkreftet at de hadde sendt meg en vare. Kunne Posten ha sendt melding til feil person? Jeg ringte min lokale post i butikk.

– Du er den andre som ringer i dag. Dette er svindel! Ikke trykk på lenka, advarte den ansatte.

Det viser seg at en rekke nordmenn fikk meldingen. Ifølge Smaalenenes Avis hadde Coop Ekstra i Mysen fått flere enn ti henvendelser tirsdag.

Pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff, sier til Smaalenene at selskapet fikk flere henvendelser.

– Vi kan dessverre ikke gjøre så mye med den aktuelle meldingen. Vår merkevare blir misbrukt av kjeltringer og svindlere nær sagt hele tiden. De ønsker ofte å spre en programvare, eller få folk inn på en nettside. Det er ganske enkelt å kopiere logoer slik at de framstår mer troverdige. Selv om kundene heldigvis har blitt mer observante, anbefaler vi for sikkerhets skyld folk å laste ned Postens sporingsapp. Da er man garantert at informasjonen kommer fra oss, sier Eckhoff.

Også på Postens Facebook-side kom det henvendelser. Der svarer Posten følgende om meldingen:

«Mobilen sorterer SMSen inn sammen med meldingene fra oss ettersom de også benytter seg av navnet Posten. Dette er spam, og vi anbefaler at du sletter meldingen.»

Artikkeltags