Gå til sidens hovedinnhold

Strandgata – byens nye paradegate?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

For fjorten dager siden presenterte fylket og kommunen det som skal skje i Strandgata mellom trafikklysene ved Hunnsvegen og trafikklysene ved Niels Ødegårds gate. Det blir presentert som Gjøviks paradegate.

For en tid siden presenterte kommunen «Huntonstranda» via en arkitektkonkurranse som byens nye ansikt mot Mjøsa. Et attraktivt kultur/bolig/fritid/forretningsmiljø skulle bli byens «indrefilet». Så falt plutselig alt i grus for noen hadde glemt at dette var faktisk en gammel søppeltomt med mye gammel moro gjemt i bakken.

Nå lanserer en byens nye paradegate. Det er i dag en bred og fin gate med delvis flere kjørefelt og delte kjørebaner. Det er flere busslommer og parkeringsplasser langs denne gata, som i løpet av et døgn tar unna 10.000 -12.000 biler og har eget avkjøringsfelt for trafikk som skal opp Hunnsvegen. Dette skal erstattes med EN kjørebane som er 6,5 meter bred. Det skal IKKE være busslommer, parkeringsplasser eller avkjøringsfelt. Kun mulig å stoppe for varelevering. Det skal fortsatt passere 10.000 – 12.000 biler der i døgnet. Men – og det er viktig, det blir god plass til syklister. Så når du står og stanger i trafikken ut fra og inn til byen – kanskje bak noen busser som stopper for å ta opp eller slippe ut passasjerer eller bak en trailer som har varelevering – så kan du glede deg over noen få syklister som glir forbi i egne brede kjørefelt.

Mens denne omgjøringen skjer, så skal disse 10.000-12.000 bilene komme inn og ut av byen på andre måter. Inn via «gamle» rutebilsentralen som nå har fått bro med EN kjørebane. Videre ned via McDonald's og opp igjen på riksvei 4 for så å ta av via rundkjøringen ved CC. Eller via Niels Ødegårds gate forbi Hunton og opp i Storgata eller Øvre/Nedre Torggate.

At det her kommer til å bli mye «gøy» har jeg sterke mistanker rundt. Både underveis og etterpå.

Politikerne bør ikke denne gangen si at de forstod ikke – visste ikke – og så videre.

At byens innbyggertall ikke gror og at sykehuskonsulentene bedømmer byen som et lite attraktivt bo- eller etableringsområde, bør ikke forbause noen. Vår politikere gjør jo alt de kan for å gjøre byen vanskelig tilgjengelig. Hvorfor skulle noen bosette seg rundt her ? Det er jo direkte vanskelig/tungvint å komme til sentrum, og det blir bare vanskeligere og vanskeligere.

Hamar fikk sitt stupetårn. Vi har fått en av landets dyreste miljøgater – Hans Mustads gate. Nå skal vi oppleve distriktets trangeste paradegate for å komme til sentrum sørfra. Blomsterurna i Meieribakken bare minner jeg om, og Kirkegata som har blitt stengt i toppen og er envegskjørt nedover – ingen kommer inn i toppen – er vel bare slikt vi må ta med oss. Det var en som for et par tusen år siden sa noe slikt som: Herre tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør.

Jeg vet ikke hvorfor det blir akseptert at et fåtall sommersyklister skal få ødelegge vårt sentrum og våre tilførselsveger. Det er kommunevalg om cirka 30 måneder.

Kommentarer til denne saken