Skibladner er Innlandets aller best kjente sommerattraksjon. Her har generasjoner vokst opp med å se Mjøsas hvite svane på fjorden, og har et nært forhold til den. Og mjøsfolket kan med rette være stolte over å ha klart å holde hjuldamperen i ordinær rutetrafikk siden den ble satt i fart 2. august 1856. Det er verdensrekord i sin klasse.

Men de siste årene har tatt på også for det vernede skipet. Pandemien kom på verst tenkelig tidspunkt. Etter reparasjoner for rundt ti millioner, skulle turistene stå i kø på Skibladner-bryggene i etterdønningene av ei uke med vuggende markedsføring som NRKs sommerbåt. Men smittevernbestemmelsene satte en effektiv begrensning for å utnyttelsen av dette. Slik rammet pandemien også inntektsmulighetene til Skibladner hardt.

Men i år skulle alt bli så mye bedre. Skipet gikk våren optimistisk i møte. Men våren lot vente på seg. Tappingen av Mjøsa førte til at kulturminnet rett og slett ikke kom seg ut av redet på Gjøvik på grunn av lav vannstand. Dermed gikk den innbringende chartersesongen fløyten, med et anslått tap på avbestillinger til over 1,5 millioner kroner. Det er spennende å høre at Oplandske Dampskibsselskap er i dialog med Gjøvik kommune om å bygge ut Skibladnerbrygga med flere meter, slik at hjuldamperen blir mindre avhengig av normal vannstand for å kunne kjøre charterturer på vårparten. Det vil være et varig og godt tilskudd for å hjelpe Skibladner til selv å skaffe seg stabile inntekter utenom rutesesongen. For det er ikke første, og neppe siste gang vannstanden er en utfordring.

Da skipet måtte taues til land med en betydelig skovleskade sist uke, ble det klart at også det meste av rutesesongen må innstilles for Skibladner. Først 26. juli tror selskapet det er mulig å løse billett til den hvite svanen igjen. Spørsmålet er hvordan det økonomiske tapet kan dekkes inn.

FrP vil ha ekstraordinær bevilgning. I OAs kommentarfelter tar følgere til orde for en spleis-aksjon og oppfordringer til tippere om å gi Skibladner sin grasrotandel. Det viser at innbyggerne bryr seg om den tradisjonsrike farkosten. Kanskje dette er sommeren å tilby en virtuell Skibladner-tur, for å sikre neste års fysiske seilas?