La barn og unge spille mer

UKJENT: For mange voksne er det ofte dårlig kunnskap om spill og hva de inneholder som er bakgrunn for bekymringer. – Det er det ingen grunn til, mener Bernt Erik Sandnes, spillpappa og blogger.ALLE Foto: Regina Bergman

UKJENT: For mange voksne er det ofte dårlig kunnskap om spill og hva de inneholder som er bakgrunn for bekymringer. – Det er det ingen grunn til, mener Bernt Erik Sandnes, spillpappa og blogger.ALLE Foto: Regina Bergman

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Har du barn som spiller mye? Er du som forelder bekymret? Det trenger du ikke å være ifølge Bernt Erik Sandnes, som reiser rundt med foredraget «Spill er sunt».

Bernt Erik Sandnes også kjent som «SpillPappa». Han jobber for Nettavisen og har sin egen blogg. I tillegg har han lang fartstid som gamer, og mener at gaming er en viktig del av hverdagen til mange unge i dag.

Spill er sunt

Foredraget handler i stor grad om at foreldre må forstå hva en gamer er, siden det dekker så mye av tiden til de unge. Derfor må foreldre bli mer bevisst på hva barna gjør, og hvordan man kan skape en god dialog med barna.

Grunnen til at Sandnes velger å konstatere at spill er sunt, er litt for å provosere, men også for å sette lys på at det er mange fordeler med å spille. Blant annet at man lærer språk, samarbeid og man lærer og mestre både motgang og framgang.

– I mange tilfeller er det nesten mer sosialt enn å møte venner ute. En kombinasjon er så klart det aller beste, mener Sandnes.

Hvor mye skjermtid?

SPILL ER UTDANNING: – Det er framtiden, mener Simon McCallum (t.h.) og Mariusz Nowostawski ved NTNU Gjøvik.

SPILL ER UTDANNING: – Det er framtiden, mener Simon McCallum (t.h.) og Mariusz Nowostawski ved NTNU Gjøvik.

«Spillpappaen» forteller at skjermtid, som omfatter alle former for skjermer i huset, burde varieres ut ifra hvor gamle barna er.

– Alt fra 30 minutter til fire-fem timer om dagen burde være greit, mener Sandnes.

– Hvis man sammenligner med en film på kino, ville man aldri tatt med seg ett lite barn på en film med 18-års grense. Det samme burde gjelde spill, legger han til

Sandnes ber foreldre ta grep, og følge med på utviklingen. Spillverdenen kommer til og fortsette utviklingen, det burde foreldrene være med på.

– Vi mennesker påvirkes av alt mulig. Vi innrømmer det ikke, men det skjer, enten vi vil eller ikke, understreker Bernt Erik Sandnes.

Man kan sammenligne spill med mat. Det finnes bra mat og dårlig mat. Det samme gjelder spill.

Simon McCallum, førsteamanuensis informatikk og medieteknikk NTNU

Dette er framtiden

Simon McCallum og Mariusz Nowostawski som begge er førsteamanuensis på avdeling for informatikk og medieteknikk på NTNU. De forteller at forskning viser at unge jenter som spiser sammen med familien har mindre sjanse for å utvikle spiseforstyrrelser.

– Det samme gjelder faktisk spill. Spiller man sammen med familien, og har god kommunikasjon, er det mindre sjanse for å utvikle spillrelaterte sykdommer som spillavhengighet, mener NTNU-duoen.

McCallum og Nowostawski har en spiselig sammenlikning:

– Man kan sammenligne spill med mat. Det finnes bra mat og dårlig mat. Det samme gjelder spill. Spiller man gode spill er dette bra for å utfordre og stimulere hjernen. Gode spill kan være mye, men de fleste populære spill er gode spill, nettopp fordi de lar deg bruke hjernen. Vi jobber med et prosjekt nå, der man utvikler spill for eldre, slik at de kan trene på de kognitive ferdighetene, forklarer McCallum.

– Barn kan også dra nytte av spill for å lære om tålmodighet, men også for å lære seg at man kan prøve og feile. Og på lik linje som de eldre, utvikle og trene hjernen, tilføyer McCallum.

Yrkesrettet

Det finnes noen unge gamere som ønsker og ta spillingen til profesjonelt nivå. Det er ikke nødvendigvis det smarteste valget.

– Det er en liten prosentandel som når igjennom måløyet som profesjonelle spillere, men innenfor spillets verden er det mye man kan gjøre, oppmuntrer McCallum og Nowostawski.

De spår at spillbransjen kommer til å utvikle seg til å bli mye større enn hva den er i dag. Og dermed vil også antall jobber innenfor bransjen øke.

Nowostawski forklarer at det for 20 år siden var lite utdanninger innenfor spillbransjen, men at det i dag er flere retninger man kan gå om man ønsker og gå en spillrelatert utdanning.

– Du har to hovedretninger som begge kan vise seg å være gode utdanninger for framtiden. Den ene er spillprogrammering, som fokuserer på å programmere og lage spill og spillmotorer. Den andre retningen er for dem som ikke ønsker et like teknisk fag, da kan man velge spilldesign, Dette fokuserer på animasjon og storytelling.

Er du redd du spiller for mye?

Prøv deg fram med små forandringer først. Du kan prøve å være spillefri én dag, eller spille et annet sted enn der du vanligvis spiller.

Visste du at: En gjennomsnittlig norsk ungdom (9–16 år) bruker litt under to timer på dataspill på en vanlig dag. For gutter ligger snittet på rundt 2,5 timer, mens jenter bruker omtrent halvparten.

7 av 10 gutter og 4 av 10 jenter mellom 9 og 16 år spiller dataspill hver dag.

Kilde: Medietilsynet

Artikkeltags