Ti turer på to hjul

PÅ VEIEN: Man er ikke nødt til å ha en frihelg for å få glede av motorsykkelen. Nærområdene har mye å by på en eftasstund.

PÅ VEIEN: Man er ikke nødt til å ha en frihelg for å få glede av motorsykkelen. Nærområdene har mye å by på en eftasstund. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

Her er ti forslag til motorsykkelturer uten overnattingsbehov, med utgangspunkt i Gjøvik. Kanskje kan de inspirere deg til å tenke ut enda flere.

DEL

Rutene er lagt opp ut fra motorsyklisters ønske om varierte omgivelser og svingete vei. De går dessuten i geografiske sirkler, slik at man aldri returnerer samme vei. Når man unngår transportetapper hjem, oppleves hver meter av turen som «ny».

Noen av rutene gjøres unna på en time eller to etter arbeid. Andre tar det meste av en fridag.

Selv om start og stopp er i Gjøvik i våre beskrivelser, kan man selvsagt slenge seg på hvor som helst underveis. Eller eventuelt ta en kikk på kartet og finjustere rutene utfra eget bosted.

133 kilometer

Riksveg 4 til Redalen, Fylkesveg 249 opp Snertingdal, Fylkesveg 250 fra Torpa til Dokka, Fylkesveg 33 tilbake over Vardalsåsen. Kartverk på internett beregner distansen til 102 kilometer. Velger man en liten omvei via Fall og Trevatn på returen, blir turen på 133 kilometer.

156 kilometer

Riksveg 4 og E6 til Vingrom, Vingromsåsen til Torpa, og deretter samme rute som forrige forslag. 125 kilometer uten omvei om Trevatn, 156 kilometer med.

378 kilometer

Riksveg 4 og E6 til Lillehammer, E6 videre opp Gudbrandsdalen, Fylkesveg 257 til Randsverk, Fylkesveg 51 over Valdresflya til Fagernes, E16 til Bjørgo, Fylkesveg 33 over Tonsåsen og Vardalsåsen hjem. 378 kilometer. Man kan også velge en 30 kilometer lengre variant om Vågåvatnet før Valdresflya.

225 kilometer

Mjøsa rundt. 225 kilometer på hovedveiene Riksveg 4, E6 og Fylkesveg 33.

146 kilometer

Fylkesveg 33 til Minnesund, Fylkesveg 513/554 til Hurdal, Fylkesveg 180 til Lygna, Riksveg 4 hjem. 146 kilometer.

127 kilometer

Riksveg 4 til Lygna, Fylkesveg 34 langs Randsfjorden til Hov, Fylkesveg 247 til Hasvoldseter, Fylkesveg 33 til Gjøvik. 127 kilometer. Litt lengre om Svingvoll, litt kortere om Trevatn.

183 kilometer

Fylkesveg 33 over Vardalsåsen til Fluberg (bru), Fylkesveg 245 langs vestsida av Randsfjorden til Jevnaker, Fylkesveg 240 langs østsida av fjorden til Brandbu, Fylkesveg 54 mellom Brandbu og Lygnabakkene, Riksveg 4 hjem. 183 kilometer.

225 kilometer

Fylkesveg 33 over Vardalsåsen til Fluberg (bru), Fylkesveg 245 på Vestsida til Bjoneroa, Fylkesveg 47 over Bjoneskogen til E16 ved Sperillen, E16 til Bagn, Fylkesveg 234 over Leirskogen, Fylkesveg 33 til Dokka. Herfra flere muligheter, men prøv gjerne Fylkesveg 162 over Østsinniåsen, Fylkesveg 249 ned Snertingdal og Riksveg 4 hjem. 225 kilometer.

95 kilometer

Riksveg 4 og E6 til Lillehammer, Fylkesveg 213 langs østsida av Mjøsa til Moelv, så Mjøsbrua og Riksveg 4 hjem. 95 kilometer. Her blir det ikke full sirkel, men 17 kilometer i «bakspor på firer’n». Totalt 95 kilometer.

70 kilometer

Toten-runde. For eksempel Fylkesveg 33, 87 og 92 til Bilitt via Kapp, Fylkesveg 33 til Lena, Fylkesveg 244 til Lund i Ytter-Kolbu, Fylkesveg 81 over til Einavatnet, og Fylkesveg 111 via Bøverbru hjem. 70 kilometer.

  • Den lengste turen, på om lag 40 mil, er en tilnærmet heldagstur. Man bør beregne sju til åtte timer, kaffe- og matpauser inkludert. De andre kan man kjøre på en ettermiddag/kveld.
  • Variasjonen Fylkesveg 33 langs Mjøsa, Fylkesveg 34 langs Randsfjorden, Riksveg 4 over Hadeland kan for øvrig brukes til å etablere mange andre ruter der man slipper å kjøre samme vei tilbake som man bruker ut. For eksempel en kveldstur til hovedstaden.

Artikkeltags