– Gratulerer med 100-års jubileet!

GRATULERER SÅ MYE: Leder i Opplandstrafikk, Eirik Strand, hadde gode ord å komme med da han belyste 100-årsmarkeringen til Snertingdal Auto.

GRATULERER SÅ MYE: Leder i Opplandstrafikk, Eirik Strand, hadde gode ord å komme med da han belyste 100-årsmarkeringen til Snertingdal Auto. Foto:

Av

– Man må leve sunt og ha godt humør for å bli 100 år, kommenterer daglig leder for Opplandstrafikk, Eirik Strand, når han setter ord på Snertingdal Autos hundreårsjubileum.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Leder i Opplandstrafikk Eirik Strand har i forbindelse med produksjonen av boken rundt Snertingdal Autos 100-års markering skrevet et forord til utgivelsen. I den forbindelse trekker han frem to egenskaper han mener har vært imperative for selskapets overlevelse.

– Hvis en skal bli 100 år må man leve sunt og ha godt humør. Man må drive økonomisk fornuftig som bedrift og ha et godt arbeidsmiljø, beretter Strand, som bemerker at det er flott å kunne applaudere jubilanten.

– De har hatt orden og en fornuftig styring av bedriften, som er noe jeg legger merke til. Det er flott at slike selskap tar utfordringene som ligger i endringene over en så lang tidsperiode og vedvarer, sier han.

Offentlig tilskudd

På starten av 1950-tallet, da krigen hadde stilnet i det ganske land, etablerte fylkeskommunen sine driftstilskudd til Snertingdal Auto slik at selskapet kunne opprettholde og utvikle rutetilbudet.

I dag er bedriften en del av Opplandstrafikk, hvor dets største rolle utspiller seg i å skysse skoleelever i Snertingdal og Biri rundt til sine hjem. 

– I prinsippet har tjenestene vært delfinansiert siden 1950- og 60-tallet gjennom et offentlig tilskudd for rutekjøring. De første 50 årene selskapet var i drift kjørte de nesten ikke skolebarn, mens i dag er de store oppdragene deres nå rettet mot skoletrafikken i Snertingdal og Biri, forteller Strand.

Også han, som de OA var i snakk med fra Snertingdal Auto angående bussenes identitet, påpeker hendelsen hvor denne lille bataljen om å bevare bussenes farger og striper ble utspilt.

Identiteten er viktig

– I 2007 prøvde vi i Opplandstrafikk å uniformere oss med samme profil, men vi fikk veldig motstand av de. Etter to år, tror jeg det var, fikk de lakkere om til sine vante farger, og det har vi akseptert. Det har ikke vært noen stor sak for oss, men jeg skjønner at identiteten betyr mye for deres del, avslutter Strand.

Lederen for Opplandstrafikk bemerket også at de har driftsavtaler med fem mindre lokale selskaper inkludert Snertingdal Auto, som ifølge Strand er det eneste som ikke ruller langs veiene ikledd hvit drakt.

Artikkeltags