– Slik det er nå, er kontakt med NAV mer som et mareritt

– Det har gjort meg først veldig overrasket, senere veldig frustrert, over hvor upersonlig og lite serviceinnstilt NAV viser seg å være, skriver artikkelforfatteren om sitt møte med NAV. .

– Det har gjort meg først veldig overrasket, senere veldig frustrert, over hvor upersonlig og lite serviceinnstilt NAV viser seg å være, skriver artikkelforfatteren om sitt møte med NAV. . Foto:

Av
DEL

MeningerSiv Elin Mellum skriver i sitt innlegg i OA, «Når tilliten er borte», om NAV og deres tilpasning til brukernes behov. Hun er veldig flink til å ta for seg dagsaktuelle saker, hvilket også er tilfelle denne gang.

Som noe aktiv innenfor utleie av bolig, har jeg det siste året vært så uheldig å få kontakt med NAV, i forbindelse med klienter som har depositumsgaranti og husleiegaranti. Det har gjort meg først veldig overrasket, senere veldig frustrert, over hvor upersonlig og lite serviceinnstilt NAV viser seg å være. Skal jeg ha kontakt med NAV i Vestre Toten, må jeg ringe et fellesnummer for NAV i hele Norge, og vente i lange minutter på at jeg rykker framover i køen. Mens jeg hele tiden blir fortalt at min henvendelse kanskje kan besvares på nett.

Selv om jeg har brev fra NAV, med saksnummer og underskrift fra saksbehandler lokalt, kan jeg ikke få snakke med denne. Heller ikke få oppgitt mailadresse eller direktenummer til vedkommende. Skal jeg snakke med noen, må jeg ha timeavtale, uten at jeg helt har forstått hvordan jeg skal avtale dette?

NAV har ingen resepsjon, bare låste dører, og skulle en få lurt seg innenfor disse blir en møtt av en uniformert vekter.

Når det gjelder klienter NAV har gitt husleiegaranti for, har de selvfølgelig taushetsplikt når det gjelder diagnoser, hvilket gir det helt umulig for meg som utleier å følge opp, med kontinuerlige lovnader om betaling av husleie, og liten eller ingen evne til å følge opp det de har skrevet under på eller lover.

Hadde NAV vært åpne og løsningsorienterte, ville det vært bare gøy å stille husrom til rådighet for mennesker som virkelig trenger det. Slik det er nå, er kontakt med NAV mer som et mareritt, og noe en best kan unngå ved å ta avstand fra alt som har med NAV å gjøre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags