Skole for alle?

Arkivbilde

Arkivbilde

Av
DEL

Meninger


Hanna Koppang, lederen for Handikapforbundets ungdom Innlandet, Gjøvik, har i pressen 28 juni et interessant og viktig innlegg over tema: «Stem på en skole for alle». Hennes mening er at mange barn med funksjonsnedsettelser får ikke gå på nærskolen og blir stengt ute fra den utdannelsen de burde få.

Årsaken skal være måten norske skolebygg er bygd på, og ikke tilpasset barn med funksjonshemninger.

Det sier seg selv at alle kommuner plikter å bygge en skole der alle elever skal kunne innta sine plasser, uavhengig av mulige handikap. Skolen skal være for alle elever, uansett! Hanna Koppang er inne på dette tema med tanker om fellesskapet og sosiale ferdigheter. Både Koppang og alle som har barn som skal gå på skolen, skal være glad for at vi ikke lenger har de statlige spesialskolene hvor mange barn og unge ble sendt til, for de ble vurdert til ikke å passe inn i nærskolen. De ble utestengt fra andre elever i nærmiljøet!

Det å gi like muligheter og riktig utdanning til alle elever, skal være en plikt i norsk skolevesen, uansett evner, ferdigheter og muligheter. Koppang har rett når hun sier følgende: «For at vi skal utnytte potensialet som ligger i utdanning, må vi som samfunn gi like muligheter og riktig utdanning til alle». Dette er sanne og viktige ord!

Hun sier at det skjer altfor ofte at barn med funksjonsnedsettelser må begynne på skoler utenfor nærmiljøet. Dersom det skjer, synes jeg dette er et alvorlig overgrep mot barna, og kommunen må stilles ansvarlig for disse overgrep. Barna blir oftest sendt til en skole som er universelt utformet eller den skolen som kommunen mener at funksjonshemmede skal gå på.

Slik var det også med de barna som ble sendt til spesialskolene. Det var ofte lærere og leger i kommunene som ikke eide fagkunnskap, og hadde utdanning for å kunne vurdere barna riktig, som sendte barna til spesialskolene. Jeg har nettopp lest en uttalelse fra Reidar Vandvik, sønn av spesialskolestyrer Ola Vandvik i Levanger, som sier noe svært sant og viktig om dette slik: «Jeg tror nok også en del lærere og distriktsleger fant det mest bekvemt å sende barn de hadde problemer med til Røstad off. Skole».

2.

Jeg vil sammenlikne problemene dagens skolebarn har, som blir sendt til skoler med spesielle funksjonshemninger, med de mange barna som uriktig ble sendt til spesialskolene for evneveike, og andre liknende spesialskoler. Disse barna som ikke får gå på sin nærskole, blir utsatt for segregering, og det ble også spesialskolebarna i rikt monn! Spesialskolene var segreringsmiljøene!

Det bør ikke hersker tvil om at barna som nektes å gå på nærskolen, er et klart brudd på opplæringsloven, slik Hanna Koppang slår fast. Alle barna har rett til å gå på nærskolen. Jeg vil si som Hanna Koppang sier det: «Når du går til valglokalet 9. september, bruk stemmen din og gi den til noen som vil jobbe for en skole for alle. Eller sagt på en annen måte: Ikke stem på noen som stenger andre ute!». Vi krever en skole for alle i alle kommuner! Lykke til!



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags