Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Tidstyver er aktiviteter som det brukes for mye tid på i forhold til hva som er hensiktsmessig. Å styre selvpålagte tidstyver er noe vi kan leve med, men vanskeligere er det med dem vi ikke kan kontrollere.
Vi er alle kunder hos bedrifter som åpenlyst stjeler tid fra oss, eller det som verre er, vi lar dem stjele!
I mitt eksempel er jeg (var) kunde i DNB bank og en aktiv bruker av nettbanken. Her om dagen fikk beskjed fra DNB at jeg måtte legitimere meg på nytt i banken og man kunne velge forskjellige måter og gjøre det på. Helt greit og alternativet for meg var det å ringe oppgitt telefon nummer for å få filer, så jeg kunne laste opp legitimasjon og sende de inn til DNB. Jeg ringte oppgitt nummer og fikk beskjed om at det var +50 føre meg i køen! Ikke bare én dag, men i flere. I skrivende stund har jeg allerede byttet til lokal bank.
Jeg er også kunde i Fjordkraft. Ville ringe og spørre om ting jeg ikke forsto på fakturaen, spesielt da fakturaen var så høy. Gjorde det og fikk svar at det var én time å vente!
Dette er et par eksempler på eksterne tidstyver og det finns mange flere som stjeler tid fra oss. Det er de eksterne aktører som vi MÅvære kunder hos som tar seg denne retten og krever at vi skal vente i minutter/timer for å kunne snakke med dem. Disse minutter og timer ønsker jeg å bruke på noe helt annet enn å tilfredsstille deres behov!
En ting er sikkert, jeg skal gå igjennom ALLE mine eksterne kundeforhold og minimalisere min avhengighet av dem. Hva med deg?