(Nettavisen) Godt utstyr til vinteraktiviteter kan ha en stiv prislapp, men heldigvis er det mulig å ta grep for å kutte kostnadene.
Prissammenligningstjenesten Prisguiden har sammenlignet prisene på flere tusen vinteraktivitetsprodukter og klær i januar i fjor med januar i år. Undersøkelsen viser at de fleste produkter innenfor segmentet vintersportsutstyr og bekledning var billigere i januar i år.
Tjenesten så en kraftig økning i nettsalget innenfor sport- og fritidskategorien under pandemien. Dette tror Prisguiden har ført til at mange allerede har nytt utstyr.
– Samtidig kan også fullere varelager og lavere etterspørsel være med på å forklare prisnedgangen, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna Norge, som eier Prisguiden.
De siste årene har januar, sammen med julemånedene, vært de dyreste månedene for kjøp av skiutstyr, ifølge Prisguidens analyser.
Prisfall på ett år
Klarnas undersøkelse viser at:
- I kategorien klassiske langrennski har prisen gått ned med ni prosent
- Prisen på skøyter har gått ned med syv prosent
Randonee- og toppturski-kategorien har sett en prisnedgang på åtte prosent fra januar 2022
Fellesski-kategorien har blitt syv prosent billigere.
Prisen på alpinski er uforandret
Produkt | Prisutvikling fra januar 2022 til januar 2023 |
Langrennsski, klassisk: | - 8,73 prosent |
Randonee-ski/toppturutstyr | - 8,39 prosent |
Skøyter | - 7,32 prosent |
Kunstløpskøyter | - 7,03 prosent |
Hockeyskøyter | - 5,5 prosent |
Langrenn, skøyting | - 3,2 prosent |
Fellesski | - 7,15 prosent |
Store forskjeller fra måned til måned
I analysen har Klarna også undersøkt hvilke måneder det er billigst å handle vintersportsutstyr. De har tatt utgangspunkt i Prisguidens data i perioden 2018 til 2022.
- Juni har vært den billigste måneden å handle ski, mens desember har vært den dyreste. I desember har prisene i gjennomsnitt vært 22 prosent høyere i kategorien.
- For skøyter var det billigst for lommeboka i mars. Den dyreste måneden å handle dette produktet på var i oktober. Da var prisene også 45 prosent høyere.
Mange kjøper vinterproduktene om vinteren når man trenger de.
– I likhet med andre sesongprodukter ser vi markante prissvingninger på disse kategoriene gjennom året. Tommelfingerregelen for å shoppe smart her må være å følge prisene tett, også når det ikke er snø eller is. Ski og skøyter er også væravhengig, så er vinteren ekstra snøfattig og dårlig kan dette gi lavere priser, sier prisekspert og daglig leder i Prisguiden, Erik Andreassen-Perez.
– Lavere priser
Nettavisen har vært i kontakt med XXL, som ikke ønsker å gå ut med tall for hver enkelt kategori. Akkurat nå er kjeden derimot i gang med en sesongslutt-kampanjen.
XXL-sjefen forteller at de trykker på gassen for å sikre likviditet og vinne tilbake markedsandeler i Norden.
– Det er alltid gode tilbud mot slutten av en sesong, men kundene kan nok finne noe ekstra gull i år både i varehusene og på nett, sier Andreas Nyheim, kommunikasjonsdirektør i kjeden.
Konkurransen har vært tøff i vinter og hele bransjen har mye varer på lager.
– Dette bidrar til økt kampanjetrykk og lavere priser i de fleste kategorier, uten at vi ønsker å gå ut med tall for hver enkelt kategori. Når det gjelder varelageret kan vi dessverre ikke gå ut med tall utover det vi sa på kvartalspresentasjonen nylig. Dette er noe vi kommer tilbake til når vi legger frem tall for Q1 i slutten av april, avslutter den.