For dette er forhandleren som, ved siden av sitt mangeårige hovedmerke Subaru, de siste årene også har satset hardt både på Fiat og noe såpass alternativt som det italienske entusiastmerket Alfa Romeo.

Men tegninga viser seg å være en noe annen. Det forstår vi raskt når vi snakker med daglig leder John Arild Sønsteby. Her ligger det en velfundert strategi bak nysatsningen.

For allerede i første kvartal neste år kommer Jeep med sin første plug-in-hybrid. Det vil innebære et helt nytt tilbud i den tradisjonsrike bilforretningen. Og få ting er så etterspurt i det norske bilmarkedet nå om dagen som ladbare SUVer med firehjulstrekk.

Ur-«jippen»

Aller først er Sønsteby likevel opptatt av selve ikonet i Jeeps modellportefølje – Wrangler.

Dette er selve ur-«jippen», som den dag i dag har designmessig betydelig likhet med militærkjøretøyet fra andre verdenskrig som den stammer fra.

Etter krigen ble den satt i sivil produksjon som Willys Jeep, hvoretter den havnet hos Rambler-arvtageren AMC, som i 1987 ble kjøpt opp av Chrysler-gruppen – i dag halvparten av italiensk-amerikanske FCA (Fiat Chrysler Automobiles).

På alle andre måter er bilen i dag selvsagt en moderne og velutstyrt terrengbil. Her i landet er den mest aktuell som 2-seters varebil.

– I løpet av juli har vi en utstillingsbil i hus, sier Sønsteby.

– Du har tro på å få et visst salg av denne?

– Ja, den begynner å selge en del i Norge.

Som 200-hesters diesel koster den 680.000 kroner. Som 5-seters SUV med diesel eller bensin må du opp i minst en million.

Plug-in-hybridene

Minst like viktig for ordrebøkene hos Øyhus blir nok likevel de «vanlige» bilene i Jeep-utvalget.

Jeep var med Cherokee og andre modeller i høyeste grad med på å utvikle og definere det vi i dag kaller SUVer. Etter sammenslåingen med Fiat-konsernet huser Jeep pr i dag SUVer på alle nivåer, fra Renegade som starter på litt over 300.000 kroner via Compass og Cherokee til Grand Cherokee på over millionen.

Første kvartal neste år kommer Renegade som plug-in-hybrid. Den bygges på samme plattform som Fiat 500 X. Andre kvartal kommer også Compass som plug-in. Forhåndssalget av begge starter trolig i september, opplyser Sønsteby.

– Er prisene fastsatt?

– Nei, men de blir konkurransedyktige. Og begge får en rekkevidde på ren strøm på over 5 mil. 

 

Markering

Å etablere seg som forhandler av et nytt merke innebærer en viss prosess, både for salgsavdeling og ettermarked, med både kursing og mye nytt utstyr som skal i hus. Hos Øyhus Motor foregår innfasingen av Jeep nå pent og pyntelig. I løpet av august/september regner Sønsteby og ettermarkedsleder Geir Wiklund å ha alt hundre prosent på plass både innen verksted og salg.

– Da må vel dette markeres?

– Åja, det blir en eller annen form for markering når vi har både alle utstillingsbiler og demobiler på plass.

Allerede nå er imidlertid Øyhus Motor registrert som Jeep-forhandler på importørens hjemmeside.

– Vi er i startgropa nå, men det er bare å ta kontakt, både for nybil og service, understreker Wiklund og Sønsteby.

Jeep ble en kort periode fra 2014 forhandlet i Gjøvik av Motornova, ellers mest kjent for salg av eksklusive bruktbiler, og før dette av nå nedlagte Grefsrud Bil. Så det finnes allerede biler i omløp i distriktet som har behov for servicetjenester.

Forretningen utnytter eksisterende lokaler og bemanning for å ta hånd om nysatsningen. Her skal Subaru, Fiat, Alfa Romeo og Jeep leve hånd i hånd.

Dristig – eller ikke?

Når vi antyder at Jeep-satsningen virker en smule dristig, er Sønsteby og Wiklund ikke umiddelbart enige.

– Jeep er et viktig satsningsområde for FCA-gruppen, ikke bare i USA, men også i Europa. I USA er FCA nå den eneste av de store bilprodusentene som øker, mens både Ford og General Motors går ned, argumenterer Sønsteby.

– FCA har nå egen importør i Norge, og importøren er viktig. Jeep er jo også, på samme måte som Subaru, kjent for sitt firehjulstrekk-system, fortsetter han.

– Jeep lager biler som skiller seg ut fra mengden. Og de appellerer til et marked, sier Wiklund.

– Vi håper folk også i Norge og i vårt distrikt åpner opp for litt andre typer biler, sier Sønsteby.

– På samme måte som Alfa Romeo er Jeep biler som taler til hjertet. Og husk at også Ferrari og Maserati er biler under FCA-paraplyen, fortsetter han.

Og staben på Øyhus Motor vet hva de snakker om. De har allerede oppnådd et godt salg på Alfa Romeo. Ja, de selger mer Alfa Romeo enn Fiat. Nå står Jeep for tur.

ØYHUS MOTOR AS

Etablert av Øyvind Øyhus som Saab- og Subaru-forhandler i Gjøvik i 1986.

Øyhus drev før dette sammen med broren Arvid, og var en av landets første Subaru-forhandlere fra 1976.

Flyttet fra City (CC) til Rambekk i 1997, utvidet forretningen i 2004.

Nye eiere i 2007. Fire ansatte overtok 84 prosent av selskapet. John Arild Sønsteby ble ny daglig leder.

Saab-produksjonen opphørte i mars 2011.

Fiat og Alfa Romeo kom inn som nye merker fra 2012.

Flyttet til nybygd bilanlegg i Damstedet i Hunndalen sommeren 2012.

Utvider med enda et merke – amerikanske Jeep – i sommer.

FCA (FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES)

Etablert i 2014 ved fusjonen av den italienske Fiat-gruppen og den amerikanske Chrysler-gruppen.

Produserer i Italia bilmerkene Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati og Abarth, og i USA Jeep, Chrysler, Dodge og RAM. Ferrari ble skilt ut som eget selskap i 2016.

FCA Norway AS etablert som ny norsk importør av Fiat (personbiler og varebiler), Alfa Romeo og Jeep i 2017.