Gå til sidens hovedinnhold

– Vi vil stoppe EUs fjerde jernbanepakke

Artikkelen er over 2 år gammel

Blir persontrafikken på norsk jernbane en gavepakke til EU og private jernbaneoperatører?

Det er temaet når Gjøvik og Toten Nei til EU sammen med Oppland Nei til EU inviterer til åpent informasjonsmøte på frivilligsentralen på Raufoss onssdag.

– Regjeringen vil la EU ta kontroll over norsk jernbane og sikkerheten på skinnene. Det vil ikke vi i Nei til EU. Vi sier nei til å la norsk jernbane bli underlagt EU. Vi vil stoppe EUs jernbanepakke lV og sier nei til anbudstvang og svekket sikkerhet, sier medieansvarlig Olav Henning Ødegård i Gjøvik og Toten Nei til EU.

Grethe Therese Thorsen fra Norsk Lokomotivmannsforbund vil innlede, og Gjøvik Aps ordførerkandidat Even Solhaug vil også medvirke under møtet.

Nei til EU mener Stortinget må si nei til EUs 4. jernbanepakke.

– Julaften 2017 fikk EU-landene en gave de helst skulle vært foruten. Da ble EUs fjerde jernbanepakke gjort gjeldende i hele unionen. Norge er heldigvis ikke medlem av EU. Det betyr at vi kan si nei til EU-pakken, og ja til å styre egen jernbanepolitikk, sier Ødegård.

Han mener jernbanereformen vil spikres for all framtid dersom Stortinget sier ja til EU-pakken. I løpet av 2018 vil Stortinget ta stilling til om Norge skal godta forordningene og direktivene i EUs 4. jernbanepakke.

– Med mindre vi bruker vetoretten vil oppstykkingen og liberaliseringen i regjeringens jernbanereform bli irreversibel. Finner et nytt Storting ut at dette er en dårlig organisering av jernbanen, vil det være i strid med EØS-avtalen å tilbakeføre persontrafikken til NSB. Jernbanepakken fra EU handler derfor like mye om demokrati og selvstyre. Vi mener at det skal være opp til Stortinget å utforme norsk jernbanepolitikk, sier Ødegård.

Han mener EUs jernbanepakke inneholder krav om liberalisering av innenlandsk persontrafikk.

– Det betyr blant annet obligatorisk bruk av anbud, med en tilhørende oppstykking av ansvaret for persontrafikken, infrastruktur, og anskaffelse av materiell og billettsystemer. Statens penger vil gå i lomma på jernbaneprofitører fra inn- og utland, hevder han.

Ødegård peker på at den norske jernbanen er en av de tryggeste i Europa.

– Når selskaper skal konkurrere med hverandre om å holde kostnadene på et lavest mulig nivå vil det bli lagt et økt press på å kutte over hele fjøla, inkludert i sikkerheten. EUs lokførerdirektiv og det overnasjonale jernbanebyrået ERA senker opplæringskravene. Dagens nasjonale standard for lokførerutdanning kan komme til å ryke, sier Ødegård.

Han sier flere av Europas mest trafikkerte flystrekninger befinner seg i Norge.

– For å gjøre noe med dette er vi nødt til å gi reisende et forutsigbart, trygt og miljøvennlig alternativ i form av tog. Det vanskeliggjøres gjennom EUs fjerde jernbanepakke, mener han.

Kommentarer til denne saken