48 timer intens vegbygging

Da vi var innom var jernbanen delt i to, stein var sprengt og gravd vekk - og fundamentering til kulvert var i gang.

Da vi var innom var jernbanen delt i to, stein var sprengt og gravd vekk - og fundamentering til kulvert var i gang. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Øynebråten anleggsteknikk har denne helgen 48 timer på å bygge ny kulvert på det som skal bli ny veg til Kistefos på Jevnaker. - Det går etter planen, sa sjefen sjøl til lokalavisen lørdag kveld.

DEL

(Hadeland) Klokka 01.50 natt til lørdag gikk siste tog mellom Roa og Hønefoss. Da startet Øynebråten anleggsteknikk jobben med å bygge kulverten som først og fremst skal sikre at anleggsmaskiner som skal bygge ny E16 kommer seg fram. Den store bonusen blir at Kistefos-Museet får ny veg som begrenser trafikken gjennom Samsmoen boligfelt. Det er sikkert ikke å forakte at busser kan kjøre til museet på en trygg og sikker måte.

Millionkontrakt

Statens vegvesen er byggherre. Øynebråten anleggsteknikk, et firma med adresse på Gol, vant kontrakten som har en verdi på 20 millioner kroner. I februar startet jobben med å bygge den drøyt en kilometer lange vegstubben fra fylkesveg 241 og ned til Kistefos-Museet.  Dette er vegen som går fra Jevnaker mot Klekken.

Vi møtte kontrollingeniør Leif Solberg og kontraktsingeniør Heidi Egge på anleggskontoret ved Jevnaker stasjon. Der har vegvesenet installert seg, og har sin base for utbyggingen av ny E16 mellom Olum og Eggemoen. Nå i helgen følger de spent med på bygging av kulverten på Kistefos-vegen. All togtrafikk er stanset i begrensede to døgn, og på den tida skal skinner fjernes, det skal sprenges, graves ut, fundamenteres, heise på plass prefabrikkert kulvert, fylles igjen – og jernbaneskinner skal tilbake dit hvor de var før godstrafikken igjen skal gå suse forbi.

– Det er gjort før, og det skal gå, sier Solberg. Han er trygg på at entreprenøren har kontroll.

Nesten i rute


Vel ute på byggeplassen ved 19-tida lørdag får han bekreftelsen på at det stemmer.  Byggeplassen er som ei maurtue med maskiner og mannskaper i full sving.

Ole Helgerud i Holtet pukk og betong i samtale med Heidi Egge og Leif Solberg fra Statens vegvesen. Holtet leverte 50 kubikk med betong til fundamenterng av kulverten under jernbanen.

Ole Helgerud i Holtet pukk og betong i samtale med Heidi Egge og Leif Solberg fra Statens vegvesen. Holtet leverte 50 kubikk med betong til fundamenterng av kulverten under jernbanen. Foto:

– Det var på hekta, men nå er vi i gang, forteller Ole Helgerud fra Holtet pukk og betong. De har kjørt fra Krøderen til Jevnaker med fem betongbiler lastet med 50 kubikkmeter med betong. En liten time senere enn planen tømmes betongen ned i sjakta som er gravd ut – og som senere på natta skal bli til en kulvert.

- Vi følger med, og tror det skal gå bra, sier Warren Eversley fra teknisk støtte i Bane Nor.

Leig Solberg, Gine Løvstad Heggeseth (teknisk byggeleder, Statens vegvesen), Warren Eversley (teknisk støtte, Bane Nor) og Heidi Egge (kontraktsingeniør, Statens vegvesen).

Leig Solberg, Gine Løvstad Heggeseth (teknisk byggeleder, Statens vegvesen), Warren Eversley (teknisk støtte, Bane Nor) og Heidi Egge (kontraktsingeniør, Statens vegvesen). Foto:

Sjefen er rolig

Knut Øynebråten (56) i Øynebråten anleggsteknikk er rolig og trygg på at de kommer i mål som planlagt, selv om de akkurat ved 19-tida lørdag er litt etter skjema. Hans firma har 21 ansatte. Denne helgen har de leid inn ekstra mannskap, og han regner med at rundt 35 mann er i sving i løpet av denne jobben.

Far og sønn, Espen (26) og Knut Øynebråten representerer firmaet som har fått i oppdrag å bygge kulverten.

Far og sønn, Espen (26) og Knut Øynebråten representerer firmaet som har fått i oppdrag å bygge kulverten. Foto:

– Det er tight, men det skal gå. Jeg har vært med på å bygge 21 slike kulverter, så en viss erfaring har vi jo, sier han til lokalavisen. Han etablerte firmaet for fire år siden, og har med seg sønnen Espen (26) som teknisk byggeleder. Firmaet Øynebråten har hatt fem kulvertjobber i sin levetid.

– Vi har adresse på Gol, men har jobber over hele østlandet. Fire av våre ansatte er fra Hadeland, forteller Knut Øynebråten.

Natt til mandag delte Statens vegvesen de siste bildene med lokalavisen som viser at kulverten ble ferdig innen avsatt tid. Bildserien er også oppdatert.

Se 48 timer med jobb på 30 sekunder

Funfacts om kulverten

Kulverten veier totalt 450 tonn

Det skal heises på plass 30 elementer som veier mellom fire og 25 tonn hver seg

Lysåpningen i kulverten er fem ganger fem meter

Det skal sprenges 1500 kubikkmeter fjell

Det skal graves ut 1300 kubikkmeter løsmasser

Det trengs 1700 kubikkmeter knuste masser for å bygge kulverten.

Det trengs 50 kubikkmeter betong for å støpe for å tette for alunskiferforekomster i grunnen.

Artikkeltags