Her er BridgeX - drømmen om å knytte Innlandet sammen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

[HAMAR DAGBLAD:] En koalisjon med næringslivsleder ønsker å se mulighetene i Innlandet. Nå har en arbeidsgruppe kommet opp med sitt forslag til å knytte Hamar sammen med Gjøvik og Toten: BridgeX. (Se video over)

Ideen om en tverrforbindelse mellom Hamar og Gjøvik kom etter Mjøskonferansen i fjor høst etter at Morten Meyer oppfordret Innlandet til ikke å alltid komme drassende med problemene, men heller se løsningene.

Det private initiativet startet med et leserinnlegg fra Rolf B. Hodt i Scootr, og senere har han fått med seg svært sentrale næringslivsledere i arbeidsgruppa som har sett på hvordan de kan knytte Innlandet mer sammen.

De har sett mulighetene, og ikke så mye på begrensningene.

I arbeidsgruppa sitter Rolf B. Hodt (Scootr), Jens Olai Jenssen (Amedia/HiO), Geir Skari (eiendomsutvikler), Tonje Sagstuen (kommunikasjonsdirektør), Dag Arnesen (markedssjef i Hamar kunnskapspark), Cecilie Skaug Ladegård (markedssjef i Eidsiva Bioenergi), Are Vindfallet (Making View), Merethe Sandum (markedssjef i Hamarregionen reiseliv) og Lars Bjelvin (markedssjef i Eidsiva Energi).

Hamar til Gjøvik på 15 minutter

Hodt sier til Hamar Dagblad at Mjøsa er som Berlin-muren for utviklingen av Innlandet, og at denne derfor må forseres.

- Å utnytte vekstpotensialet til det fulle får vi ikke gjort før byene bygges sammen på lik linje med andre norske regioner. Samhandling og dynamikk mellom øst og vest må skje ved bygging av bro eller tunnel mellom Gjøvik og Hamar. Slik settes regionen i front i konkurransen om statlige arbeidsplasser og investeringer i privat og offentlig sektor, skriver arbeidsgruppa i en pressemelding som ble sendt ut sent mandag kveld.

Etter flere møter og ideer vil arbeidsgruppen anbefale en tverrforbindelse i form av en rørbru som vil redusere reisetiden fra Hamar til Gjøvik fra 45 til 15 minutter, og avstanden mellom Elverum og Raufoss vil bli en halv time kortere enn i dag.

- Dette betyr at regionens 200.000 innbyggere vil kunne nå 100.000 arbeidsplasser på 45 minutter, mener de.

Anslår pris til over 15 mrd.

Et broprosjekt mellom Gjøvik og Hamar er ingen ny tanke i seg selv, men planene som nå presenteres fra denne arbeidsgruppe av næringslivsledere er sylfersk.

- Er prosjektet kostnadsberegnet?

- Man kan sammenlikne med arbeids som nå legges ned for å få til en fergefri E39 på vestlandet. Dette koster vel 270 milliarder kroner, og en forbindelse mellom Gjøvik og Hamar vil ikke være i nærheten av dette, mener Hodt.

Det regnes på et tunnelalternativ mellom Horten og Moss i disse dager, og her snakkes det om 15 milliarder kroner. Hodt mener BridgeX vil ligge i det landskapet.

Dette mener de er fordelene

Abreidsgruppa mener at prosjekter med en tverrforbindelse har svært mange fordeler utover å knytte 200.000 mennesker sammen med 100.000 arbeidsplasser.

  • De mener dette vil løse lokaliseringsdebatter
  • At det vil redusere Co2-utslipp
  • Det vil danne et Universitets- og høgskolemiljø i Innlandet.
  • Skape vekst og optimisme i regionen.

Vil sette press

Nå vil arbeidsgruppa sette press på myndigheter og politikere for å få prosjektet konsekvensutredet.

- Nå er vi veldig spente på reaksjonene fra innbygerne i Innlandet. Hva tenker de om planene? Tirsdag kommer det på plass en Facebook-side om prosjektet, som vi håper vi skape engasjement og entusiasme som igjen legger press på de som bestemmer her.

- Men tror du på det? Ligger det en rørbro i Mjøsa i 2025, Hodt?

- Det er mulig å få til!

- Hvorfor navnet BridgeX?

- Elon Musk i Tesla har sin SpaceX, der målet er å få 80.000 mennesker på Mars innen 2025. Vi mener det er en enklere oppgave å knytte 200.000 mennesker sammen i Innlandet.

Artikkeltags