Gå til sidens hovedinnhold

Rv4 sørover eller nordover?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Utvalg for samfunnsutvikling fikk på sist møte en orientering fra Statens vegvesen (SVV) om arbeidet med Rv4 Oslo – Mjøsbrua. Det var hovedsakelig fokus på Gjøvik sør – brua hvor det planlegges 4-felts vei med diverse alternativer for løpet gjennom byen fra hunndalsområdet til Bråstad/Dalsjordet.

For et utvalg i Gjøvik kommune er det naturlig å fokusere på sin by, men litt bemerkelsesverdig at planene for veien videre sørover til Oslo nærmest ble nevnt i en parentes. SVV hadde heller ikke de helt store planene for veien sørover, ingen helhetlig – men klattvis utbedring på diverse strekninger. Industrien i Gjøvik/Toten-området har i lang tid «forlangt» bedre forhold for effektiv transport av varestrømmen ut/inn. Denne strømmen går i hovedsak sørover fra området men SVVs planer ser ikke ut til å prioritere dette.

De 6 milliardene som er tenkt brukt fra Gjøvik og nordover vil nok ha en bedre samfunnsmessig betydning ved å bli brukt i motsatt retning.

Vi kan vel klare oss med dagens standard for våre turer til IKEA og Obs noen år til, men et vogntog på 25 og 50 tonn med krav om «delivery just in time» har behov for en treffsikker standard på veien. Håpet ligger nå i NTP og Nye Veier.

Kommentarer til denne saken