Rulleski-produsenten IDT fra Toten satser i Kina

Markedssjef Morten Iversbakken i IDT har store ambisjoner for Toten-bedriftens storsatsing i Kina.

Markedssjef Morten Iversbakken i IDT har store ambisjoner for Toten-bedriftens storsatsing i Kina. Foto:

IDT Solutions AS fra Toten skal gjøre kineserne klare for vinter-OL i Beijing i 2022. Det meddeler rulleskiprodusenten på Lena i en pressemelding.

DEL

Som produsent av verdens beste rulleski har IDT Sports blitt en stor suksess blant utøvere fra Norge, Sverige, Russland, Italia og USA. Resultatet har blitt markedsledende rulleski, som i dag er å finne på beina til store deler av verdenseliten, skriver IDT.

Nå står Asia og den kommende OL-arrangøren Kina for tur.

– Ambisjonen er å få verdens beste rulleski på plass på kinesiske jord om ikke altfor lang tid. Med verdens beste rulleski på beina kan vi bidra til at kineserne finner skigleden til vinter-OL i 2022, sier markedssjef Morten Iversbakken i IDT.

– Spennende mulighet

I dag er det 10 millioner skiløpere i Kina. Med OL som går av stabelen i 2022, er målet å ha 300 millioner kinesere med ski på beina de neste årene. Den kinesiske folkerepublikken er godt i gang med sin langrennssatsing og bruker flere millioner på å utvikle sporten i tiden som kommer.

Dette gir Morten Iversbakken og IDT Sports god tro på at markedet er stort i landet.

– Dette er en spennende mulighet for å bygge opp et kinesisk skimiljø, samtidig som at kineserne får øynene opp for Norge og det vi tilbyr, sier markedssjefen.

I pressemeldingen skriver IDT at Iversbakken reiser til Shanghai løpet av september for å møte sentrale aktører og aktuelle samarbeidspartnere. I februar følger IDTs markedssjef opp med tur til Beijing hvor vinter-OL arrangeres i 2022.

Klæbo-inspirasjon

IDT har i flere år samarbeidet med det norske skilandslaget og er eksklusiv leverandør av rulleski til de norske langrennsstjernene. OL-vinner Johannes Høsflot Klæbo har sin egen rulleskikolleksjon hos IDT og Klæbos navn kommer godt med når Toten-bedriften nå skal inn på det kinesiske markedet.

– Klæbo har allerede blitt svært populær i Asia, og er uten tvil en viktig person for at langrennssporten skal vokse internasjonalt. Han er en stor favoritt i landet og vil helt klart kunne bidra til at stadig flere kinesere nå spenner på seg ski, sier Iversbakken.

Tør å satse

IDT Sports samarbeider med Innovasjon Norge i deres «Global Growth»-eksportprogram hvor hensikten er å bidra til at etablerte bedrifter lykkes med salg i internasjonale markeder.

En slik avtale viser at IDT er en innovasjonsbedrift som satser og tør å tenke stort, mener Morten Iversbakken.

– Med Kina som handelspartner er IDT med på å tydeliggjøre at vi har et høyt ambisjonsnivå. Nå vil vi bidra til å bygge opp et skimiljø i verdens mest folkerike land, avslutter markedssjef Morten Iversbakken.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags