Gå til sidens hovedinnhold

Riktig og viktig satsing av en regionavis

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

At OA skal dele ut 900.000 til frivilligheten i regionen, er strålende. Det er både riktig og viktig at en regionavis som OA satser med offensiv tilstedeværelse i sitt nedslagsfelt, både redaksjonelt og kommersielt. Det ligger overhodet ikke noe konfliktfylt i dette.

At en professor i journalistikk ved Høgskolen i Volda ser spøkelser på høylys dag, og mener en slik satsing «skaper unødvendige bindinger», og «som vi har nok av», sier han, forteller ikke annet enn at medie-akademikerne som underviser morgendagens journalister, bør hospitere i avisredaksjoner med jevne mellomrom, slik at de kan snakke med høylytt troverdighet til sine journaliststudenter om den reelle virkelighet i redaksjonene, og ikke predike konspirasjonsteorier om hvor svak ryggrad journalister har.

«Jeg vil tro at noen journalister vil synes det er ganske rart å skulle dekke en organisasjon objektivt, på samme tid som forretningsavdelingen kommer med «sjekken», sier professoren til fagbladet Journalisten.

Jeg synes der ganske rart å høre en professor i journalistikk servere denne påstanden. Jeg vet ikke hvilke journalister professoren kjenner eller har møtt, som har gitt han dette puslete inntrykket av yrkestittelen journalist, men i hans resonnement ligger en skammelig devaluering av alt som heter journalistisk integritet og ryggrad. Hvis OA er sponsor for en fotballklubb, sponsor for en kjent skiløper, eller om det avdekkes kritikkverdige forhold hos en av avisens store annonsører; rekk opp hånda den som kjenner en redaksjonssjef eller journalist som ville vært rådløs i en slik situasjon, som ville lagt lokket på eller vært tilbakeholden fordi dette kan skade avisen kommersielt?

Det er synd at en journalistprofessor rigger en virkelighet der et avishus' redaksjonelle og kommersielle avdelinger framstilles som to fryktede motstandere av hverandre. Region- og lokalaviser har alltid vært betydelige sponsorer og samarbeidspartnere for lokal kultur og idrett. Avishusene har vært og er av uvurderlig betydning for det lokale idretts- og kulturliv.

Norske medier er under knallhardt press fra alle bauer og kanter, der enorme annonsekroner forsvinner til aktører som Google, Facebook, YouTube. Det er ikke disse globale gigantene som bidrar med luft under vingene for lokal idrett og kultur. Når OA trår til og markerer seg med denne djerve satsingen, er det bare å applaudere. Hvis dette skaper bindinger lokalt, er det verken uheldige eller unødvendige bindinger, som professoren hevder, men en fin markering av avishuset som det regionale fyrtårnet en avis som OA er. Sjølsagt skal region- og lokalaviser jobbe aktivt, offensivt og innovativt for å knytte leserne og lokalsamfunnene tettere til seg, både kommersielt og redaksjonelt. Mer enn noe annet spiller norske region- og lokalaviser en utrolig viktig rolle for samfunnsutviklingen i fylker og kommune. Avishusene som definerer sin rolle med en tydelig tilstedeværelse, og virkelig bruker sin markante plass i lokalsamfunnene, er det all mulig grunn til å heie på. Region- og lokalavisene har en fortsatt sterk og fortjent posisjon, og takk for det!

Kommentarer til denne saken