Før i tida lå dekkene stablet i garasjen, grå av skitt og smuss etter og ha blitt hastverksvasket av kalde fingre og en møkkete svamp. Nå har vi deilige dekkhotell og folk som skifter tunge dekk kjappere enn man rekker å si «piggfritt».

Kvikkfiks

I gamle dager kjørte vi også rundt på 13 tommers stålfelger. I dag må vi gjerne opp på 20 tommer (minst!) før vi er fornøyde og – her kommer omsider poenget:

Hvis uhellet skulle være ute og man ble stående langs landeveien med flatt dekk, hadde vi reservedekk lett tilgjengelig i bagasjerommet.

Men én ting er å skifte dekk på en Opel Ascona fra 1982, noe annet er det å gyve løs på en diger SUV. Men nå finnes det håp dersom en må foreta en kvikkfiks, nemlig reparasjonssettet som følger med bilen.

Midlertidig

– Selv om settene kommer i forskjellige former og varianter, er prinsippet det samme uansett hvilken bil man har, sier Eivind Jensen ved Bilia i Hunndalen og åpner bagasjerommet.

Han løfter opp «teppet» som i gamle dager ville avdekket et reservedekk, men i stedet avslører en liten kompressor og en hvit flaske. Han gir kompressoren strøm ved å kople til kontakten til uttaket i bilens bagasjerom, og så begynner mekanikken å jobbe:

– Ved hjelp av kompressoren blir tetningsmiddelet fordelt og hullet blir tettet igjen samtidig som dekket fylles med luft, forklarer Jensen som presiserer at dette kun er en midlertidig løsning:

– Dekket blir ikke reparert. Det er kun for å tette hullet såpass at det holder til man kommer på verksted. Husk også at dette hjelper kun ved «vanlige» punkteringer, som å kjøre på en spiker og liknende. Er det flenger i dekket, er det bare en ting som fungerer, og det er å ringe etter bergingsbil, sier Eivind Jensen som ber bilister huske på å rense kompressorslangen etter bruk.

– Dette størkner fort! Derfor er det også viktig å få bilen raskt på verksted slik at man får skiftet dekket og rengjort felgene skikkelig, sier han.

Nye tider

Bestiller man ny bil, kan man hos de aller fleste merkene for en liten tusenlapp få kjøpt reservedekk som ekstrautstyr. Men gjør folk det?

Salgssjef Tage Voldheim ved Gustavsen Bil i Hunndalen som er forhandler av Ford, Suzuki og Isuzu, forteller at det er sjelden kunder insiterer på å få med reservedekk i nybilen:

– Da er det gjerne godt voksne som opplevde hyppige punkteringer i en tid da både dekk- og vegstandarden var betydelig dårligere enn nå. Men ønsker de det, ordner vi det naturligvis, sier Voldheim som synes konseptet med reparasjonssett er genialt:

– Skal man i selskap og man står langs veikanten i fin- dressen, må det være bedre å kople på kompressoren og få reparert dekket på noen minutter enn å drive på med jekk og skru av store, tunge dekk, sier han.

– Et annet poeng er at i dag har de aller fleste forsikringsselskaper gode avtaler når det kommer til veihjelp, så utfordringer ved punkteringer hører i dag mer til sjeldenhetene, sier Tage Voldheim.

Han legger til at på de aller fleste Ford-modeller er det mulig å krysse av for reservedekk på ekstrautstyrslista, mens det på Suzuki kan bli litt mer utfordrende:

– Det er biler som stort sett er ferdig rigget når det gjelder utstyr, så der er det ikke fullt så enkelt. Der er det mer for kunden å bestemme seg for hvilken farge de synes er finest, sier Voldheim men legger til:

– Men alt går!