Med Kia e-Niro er det mange som har fått en ny favoritt innen elbiler i lavere prisklasse. Så også vi.

Med oppgitt rekkevidde på 445 kilometer målt med den nye WLTP-metoden setter e-Niro ny «rekord» for elbiler i kompaktklassen, marginalt over konsern-kollega Hyundai Kona Electric.

Denne nye målemetoden, pålagt av både EU og norske myndigheter, skal gi en mer realistisk kjøresyklus enn den gamle NEDC-metoden. Men den har også skapt masse uro og forviklinger – ikke bare produksjonsopphold for mange plug-in-hybrider og en foreløpig utsatt trussel om avgiftssjokk på bensin- og dieselbiler i Norge, hvor CO2-utslippet er en sentral avgiftsfaktor – men også stor forvirring når det gjelder rekkevidde for elbiler.

Topplisten

Vi har prøvd å samle foreliggende opplysninger om WLTP-rekkevidde for kompakt-elbiler, men kan ikke garantere at listen er feilfri. Det skyldes også at flere av produsentene stadig kommer med nye og kraftigere batteripakker og motorer for bedre å matche de beste. Dette er kraftigste variant av de ulike modellene:

1. Kia e-Niro: 455 km (204 HK)

2. Hyundai Kona Electric: 449 km (204 HK)

3. Opel Ampera-e: 423 km (204 HK)

4. Nissan Leaf: 385 km (214 HK)

5. Renault Zoe: 314 km (108 HK)

6. BMW i3: 310 km (184 HK)

7. Volkswagen e-Golf: 229 km (136 HK)

8. Hyundai Ioniq: 219 km (120 HK)

Det var Opel Ampera-e som først kom med en rekkevidde på «Tesla-nivå» også i lavere prisklasse. Nå er det koreanerne som leder an. Kia kommer allerede i vår også med samme motor- og batterioppsetning, og dermed samme lange rekkvidde, i en ny generasjon av sin litt mindre e-Soul.

For e-Niro er det i Norge, som for så mange elbiler, flere tusen som står på venteliste. For siden elbiler foreløpig etterspørres i nokså liten grad i andre markeder enn det norske, er det begrenset produksjon.

Bilene kommer

Men e-Niro'ene har nå begynt å rulle ut til forhandlerne. Vi tok den ut på test en relativt kald vinterdag på Toten, og kunne raskt konstatere at rekkeviddemesteren holder ord.

Selvsagt faller maks rekkevidde en del i takt med utetemperaturen, men vi hadde kloss oppunder 40 mil på måleren da vi tok ut en fulladet bil, og selv om vi kjørte på med det automatiske klimaanlegget på full guffe, full setevarme, rattvarme og masse annet som spiser strøm, falt ikke måleren med mer enn den avstanden vi faktisk tilbakela.

Så kanskje har tross alt WLTP redusert den tidligere ofte store forskjellen på oppgitt og reell rekkevidde.

Opplevelsen er også i tråd med forventningen den erfarne elbil-entusiasten Øyvind Nilsen hadde da vi traff ham på førvisning av e-Niro hos Hagen Bil før jul. Hvor langt regner du med å kunne kjøre mellom hver lading på e-Niro? spurte vi. 45 mil på sommeren, svarte han, hvis du har «egg under gasspedalen».

Og fjerner du «egget»...

Og det er ganske moro: E-Niro'en har et display i instrumentene som viser prosent økonomisk, normal og aggressiv kjørestil. Vi oppnådde nokså god score her, får vi si, samtidig som vi faktisk slett ikke hadde «egget» der hele tiden.

For e-Niro er en sportslig innstilt sak, med valg mellom eco, normal og sport kjøremodus – der sportsmoduset skjerper de 204 elektriske hestene så det virkelig hogger til, og danner en riktig så inspirert kjøreopplevelse. Sånt klarer vi selvsagt ikke å motstå.

Konstruksjonen er selvfølgelig veldig mye den samme som på Hyundai Kona Elecetric, men likevel knadd på noe forskjellig vis i de to koreanske hus. På Kia'en har du ikke knapper men et velgerhjul i konsollen som erstatter girspaken. Med elbilenes trinnløse giring begrenser dette seg altså til å velge drive, nøytral, revers eller park. Dertil har du selvsagt start/stopp-knapp og elektrisk brekk.

Litt som Hyundai

Regenereringen av strøm opptrer derimot på samme måte som på Hyundai'en, det vil si at du har «ører» på rattet, ikke ulikt en del konvensjonelle automatbilers paddleshifts for manuell giring, som du kan trykke opp og ned denne motorbremseffekten med. På høyeste nivå opptrer bilen omtrent som BMW i3 eller andre «en-pedals» elbiler der effekten nesten kan overflødiggjøre bremsepedalen. Her har du den fordelen at du kan velge i hvor stor grad dette skal opptre, mens du på Nissan Leaf kan slå det enten på eller av. Det blir noe av det samme som på Volkswagen e-Golf og andre elbiler med særskilte B-gir.

Regenereringen, som altså tilbakefører strøm til batteriet så du oppnår lengre rekkevidde, inngår ellers selvsagt også i noen grad i bilens egen virkemåte. Den påvirkes også av valgt kjøremodus – sammen med gassrespons/kraftutttak og beregnet rekkevidde – men dette kan du selv overstyre.

I ryddig organiserte instrumenter er den nevnte kjørestil-beregningen et av valgene på kjørecomputeren. Batterinivå og rekkevidde vises hele tiden, sammen med digitalt speedometer, kraftuttak og annen nøkkel-info.

First Edition

Touchscreen-skjermen for det integrerte betjeningssystemet for klima, audio, navigasjon, telefon og innstillinger har behagelig med snarveier. Her kan du også få frem gimmicks som hvor mye CO2-utslipp du har spart verden for med å kjøre elbil.

Dashbord, interiør og seter fremtrer i en sympatisk blanding av pianolakk, grått kunstoff og sort skinn med hvite sømmer. Plassforholdene er på vanlig kompaktklassenivå. Du har en litt høyere sittestilling enn i en vanlig kompaktkombi, så vi får vel si Niro er en slags crossover. Den finnes også på litt lavere pris enn elbilens 382.600 kroner som både plug-in- og vanlig hybrid.

Bildeserie

Rekkeviddemesteren: Kia e-Niro

De utvendige linjene er veldig tradis jonelle. El-utgaven har imidlertid fikse detaljer i den blåfargen som av en eller annen grunn har blitt det utvendige signalet på en miljøbil, mens man i det indre gjerne tar sjansen på det mer logiske grønt.

Kjørefølelsen er myk og behagelig, men den forhjulsdrevne bilen ligger likevel meget stødig på veien. Man bør snarest slå av en overivrig aktiv filholder, og det er noe i overkant med umotiverte plingelyser ved start og stopp. Bagasjeplassen påvirkes ikke negativt av el-oppsetningen.

Foreløpig selges e-Niro bare i én «First Editon»-versjon, der omtrent alt er på plass utstyrsmessig, unntatt elektrisk drevet bakluke. Prisen ligger da i øverste sjikt av de nevnte konkurrentene, bare slått av i3. Men så har også e-Niro ikke bare lengst rekkevidde, men også heftigst motor.

KIA E-NIRO

TYPE: 5-dørs, 5-seters crossover (elbil)

MOTOR: Elektrisk, 204 HK, maks dreiemoment 395 Nm

REKKEVIDDE (WLTP): Opptil 455 km

LADETID: Med hurtiglader fra 20 til 80 prosent på cirka en time

CO2-UTSLIPP: 0 g/km

GIRKASSE: Trinnløs automat

KRAFTOVERFØRING: Forhjulstrekk

DEKK VÅR PRØVEBIL: Nokian Hakkapeliitta R2, 245/45 R 18

BAGASJEROMSVOLUM: Som 5-seter 451 liter (lastet til vindu), som 2-seter med nedfelte bakseter 1405 liter (lastet til tak)

GARANTI: 7 år/150.000 km, 12 års garanti mot gjennomrusting

PRIS (levert Gjøvik): Kr 382.600

STANDARDUTSTYR bl.a.: Automatisk klimaanlegg, kjørecomputer, utetemperaturmåler, varmeseter foran og bak, skinnseter, elektrisk seteregulering, oppvarmet og høyde- og lengdejusterbart multifunksjonsratt i skinn, elektrisk betjente vinduer og speil, elektrisk innfellbare sidespeil, automatisk avblending av innvendig speil, DAB-radio, Bluetooth, navigasjon, trafikkskiltleser, diverse kjøremodus, adaptiv cruisekontroll, aktiv filholder, dødvinkelovervåkning, kollisjonshindringssystem, trøtthetsvarsler, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, regnsesnor, start/stopp-knapp, elektrisk håndbrekk, full-LED frontlys, tåkelys, nøkkelløst system, lettmetallfelger, rails.

EKSTRAUTSTYR VÅR PRØVEBIL: Ingenting.

MODELLVARIANTER:

Motor, batterikapasitet, drift og gir: Bare denne ene oppsetning

Utstyrsnivåer: Bare ett, med enkelte tilleggsmuligheter

PLUSS:

Lengst rekkevidde av alle elbiler i lavere prisklasse

Kraftigere motor enn de fleste konkurrenter

Interessante betjeningsløsninger, som fungerer fint

Kias markedsledende garanti

MINUS:

Lange ventelister på levering

Noe kjedelige ytre linjer

TOTALVURDERING UT FRA PRIS:

6