Slik var det etter vår dag med noe av det råeste av det råe – en Mercedes AMG GT 4-dørscoupe vi hadde funnet hos Hagen Bil i Hunndalen.

Vi hadde buksert en 585-hesters supersportsbil rundt på Toten, med klar ambisjon om både å teste ut bilens potensial og å komme hjem igjen med førerkortet i god behold.

Det er en utfordring!

Utfordringen

For denne bilen er brutal!

Den har krefter og bilteknologi på et nivå så du kan føle den som et vidunderlig leketøy for voksne – men dette er også alvor, så du definitivt skal vite hva du driver med.

For Mercedes AMG GT er en fullblods racerbil. Den er lagd for å kjøres på bane i akkurat like stor grad som på vei. Den er Mercedes sitt svar ikke bare på ting som Porsche og Aston Martin, men også Ferrari, Lamborghini og McLaren. Den er det «verste» Mercedes bygger og sender ut til allmuen med mulighet til å kjøpe og prislapp på.

Det vil si, ikke akkurat til «folk flest», men til dem som kan håndtere en pris på godt over 2 millioner slik som for vår prøvebil, med den nest største motoren. For en «bare» 367-hester begynner moroa på knappe halvannen million.

Så man kan selvsagt ikke ta ut det fulle potensialet i en slik bil en vårdag på Toten. Men man kan opptre som en ansvarlig bilist, og likevel få en herlig opplevelse av bensinbil-teknologi på sitt ypperste. Man kan ha det gøy!

Brummet – og trykket

Men la oss vende tilbake til starten av denne dagen, da vi hentet vår AMG GT prøvebil hos Hagen Bil, som parallelt med sine øvrige aktiviteter også fra tid til annen stiller med superbiler av denne type.

Gledene for en bilentusiast begynte allerede på parkeringsplassen, og la på seg med stadig nye momenter til vi nådde strekninger der vi endelig kunne begynne å kjenne på kreftene:

Brummet når du starter motoren – det er der lykkerusen får sitt første kick.

Ojojoj, sier vi bare, finnes det vakrere musikk enn brummet fra en V-åtter?

Trykket så snart du tester litt dybde på gasspedalen, så biturbo-motoren sender en stadig større mengde av sine 585 hester gjennom den 9-trinns automatkassa ut til hjulene og asfalten – det er da lykken sprer seg til hver fiber i kroppen, du skjerper alle sanser og virker i nærmest organisk fellesskap med forbrenningsmotorens formidable muskler.

Om denne type teknologi er på vikende front, får vi nyte den så lenge vi kan. Vi har alle respekt for miljøfaktorene, men her snakker vi om noe ioner og kilowatt dessverre ikke kan kopiere.

Tryggheten

Vår prøvebil er utstyrt med spesielle banedekk fra Michelin i dimensjon 315/30 ZR 21. Dette er gunstig også for å kjøre bilen på vei, for å sikre maksimalt veigrep også om du skulle komme i skade for å gi kreftene litt for fritt utløp. Disse dekkene «limer» seg til asfalten. Det gir også den besynderlige effekt at når bilen har stått stille en stund, er de blitt litt «firkantede» så idet du seiler ut fra parkeringsplassen hogger de til et par ganger med noen voldsomme rykk før de har gjenvunnet sin operasjonelle forfatning. Pikant!

Med en lengde på 5,02 meter, akselavstand på 2,95, sporvidde på 1,67 og alt Mercedes kan mobilisere av kjøredynamikk, er kjøreegenskapene enorme. Du føler denne bilen kan ta «alt». Så lenge du kjører fornuftig, kan du knapt kjøre en tryggere bil enn dette.

Omkostningen er selvsagt at bilen med de ekstreme dekkene også tar opp nesten alt fra asfalten og føles temmelig hard mot underlaget.

Og selvsagt merker du ved manøvrering på parkeringsplasser og lignende at det er en ganske så svær doning du håndterer, men naturligvis har du både ryggekamera, fugleperspektiv og all annen føler- og kamerateknologi i full utfoldelse på navi-skjermen.

Moroa

På moro-kontoen fortsetter vi å dyrke blant annet lyden, og det gjør Mercedes-ingeniørene også, for de har utstyrt AMG GT med samme type eksoslyd- velger som på for eksempel 4-dørscoupeens konkurrent Porsche Panamera, så du med en knapp i konsollen kan stille inn eksoslyden som «balanced» eller «powerful». Sistnevnte valg gjør utvilsomt et særlig inntrykk både på omgivelsene og den som sitter inni.

Kjøremodus velger du enten med en rulleknott på rattet eller en dytteknott i konsollen. Slippery, individual, comfort, sport, sport+ eller race virker inn på både gassrespons, girskiftninger, elektroniske stabilitets-hjelpemidler, fjæring og eksoslyd. Du kan også justere en del av dette personlig innen hvert steg, og mange av dine valg vises blant annet i elegante glass-knotter i konsollen.

Bilen oppfører seg «pent» så lenge du er i comfort, og du kan også være litt løssluppen med gassfoten, men fra sport og oppover gjelder det å passe på. Her skytes girene inn, og æksen er ikke bare et rykk, men en kontinuerlig lynrask sugende bevegelse der 800 newtonmeter bare kommer mer og mer. Du bånner ikke dette på Toten, for å si det slik. Når du må gå av gassen, er du ikke kommet halvveis en gang. Men det er herlig å føle hvordan en bil med oppgitt aksellerasjon fra 0 til hundre på 3,4 sekunder legger seg nedpå og får et voldsomt skyv fra bakenden.

Det praktiske

I førermiljøet kjenner vi igjen mye fra andre nye Mercedes'er, som det gjennomgående skjermfeltet fra instrumentene ut til navigasjonen, men alt er her satt opp med ekstra sportslighet og raffinement. Speedometeret er for eksempel «satt opp» i ikke mindre enn 360 km/t.

De digitale instrumentene kan velges som klassisk, sportslig eller supersportlig – der det siste gir deg et minimalistisk bilde fokusert på turteller, gir og hastighet. Men selvsagt har du hele tiden også utetemperatur, fartsgrense og tank-rekkevidde, pluss at du kan legge inn navigasjonsutsnitt også her.

Det spesielle med vår AMG GT prøvebil er at dette er 4-dørs-utgaven. Man kan godt kalle det en 4-dørscoupe, men det er operasjonelt en kombicoupe med stor bakluke. Her er det både god beinplass i baksetet og masse bagasjeplass. I forsetene breier dashbord- og konsoll-linjene seg ut så de intimt og elegant omkranser fører og forsetepassasjer. Alt er selvsagt materialmessig på toppnivå, med sportsseter i skinn til alle.

AMG GT-historien

Da den første AMG GT kom som 2-dørs sportsbil i 2014, virket det en stund som om Mercedes ville etablere AMG som et eget merke. Denne strategien synes nå å være forlatt, og det er vel minst like bra. Med faceliften i 2017 introduserte 2-dørs AMG GT den nye glupske signatur-grillen vi også har på vår prøvebil – 4-dørs-varianten som ble introdusert i fjor.

Før 2014 var AMG navnet på spesielt sportslige utgaver av «vanlige» Mercedes-modeller, utviklet og til dels bygget i egne anlegg, på samme måte som M hos BMW. Slik er det også fortsatt. Men på toppen av det hele har vi nå AMG GT-bilene – lagd for å nytes og å begeistre.

Her er det bare å ta med seg hele familien til luksuriøse ferieturer – eller noen runder på Nürburgring.


MERCEDES AMG GT 4-DOOR COUPE

63 4Matic+

TYPE: 5-dørs, 4-seters sports-kombicoupe

MOTOR: 8-sylindret 4,0-liters bensin, 585 HK

MAKS DREIEMOMENT: 800 Nm

AKSELLERASJON 0 – 100 km/t: 3,4 sekunder

FORBRUK BLANDET KJØRING: 1,20 liter pr mil

CO2-UTSLIPP: 256 g/km

GIRKASSE: 9-trinns automat

KRAFTOVERFØRING: Firehjulstrekk

DEKK VÅR PRØVEBIL: Michelin Pilot Sport Cup 2, 315/30 ZR 21

PRIS (levert importør): Kr 2.110.000

MODELLVARIANTER:

6-syl. 3,0 bensin, 367 HK, aut., 4WD

6-syl. 3,0 bensin, 435 HK, aut., 4WD

8-syl. 4,0 bensin, 585 HK, aut., 4WD

8-syl. 4,0 bensin, 639 HK, aut., 4WD

Kr 1.427.000 – 2.230.000

PLUSS:

Bilnytelse på absolutt toppnivå

Praktisk familie-racer

Linjer og lyd

Mercedes-egenskaper

MINUS:

Ikke for «folk flest»

Ikke direkte politisk korrekt

TOTALVURDERING UT FRA PRIS: 6