Nesten Corolla

Av
Artikkelen er over 14 år gammel

Toyota Yaris har beholdt mye av sin spesielle karakter, og virker fortsatt langt mer spennende enn Corolla. Men størrelsesmessig er den nå nesten som en Corolla å regne.

DEL

Første generasjon Yaris brøt på mange måter ut av Toyotas ellers nokså trygge og trauste modellpolitikk. Nye Yaris følger opp med et enda mer spennende interiør enn forgjengeren. De midtstilte digitale instrumentene liksom dypt inne i en "grotte" oppå dashbordet er beholdt, men virker nå nærmere, større og mer lettleste, synes jeg. Nesten all betjening er samlet i et midtfelt som danner en metall-"nese" fra topp til bunn. Her er det også smårom på sidene av denne nesen.

Svært iøyenfallende er også de stilige vangene eller betjeningslistene i dørene, som danner en sammenhengende vannrett profil langsetter og skrått oppover døra helt fra der de er dørhåndtak til der de går inn i A-stolpen under det lille, ekstra fremre sidevinduet. Utformingen gir også økt breddefølelse i kupeen og mer romfølelse, i takt med den langt fremtrukne frontruta.

Materialene matcher hverandre perfekt. Gråplasten i disse dørhåndtakslistene, det lyse metallet – som virker nesten hvitt øverst – på dashbordnesen, samt metallinnfellingene i rattet og på girspaken, danner fine kontraster mot svartplasten som er basis i arrangementet.

Har nesten alt

Det føles likevel fortsatt litt rart at det ikke befinner seg noen verdens ting rett frem for rattet, og enkelte andre betjeningsmessige svakheter kan nok også merkes med den noe ukonvensjonelle løsningen: Det er vanskelig å se posisjonene på det manuelle klimaanleggets tre skrubrytere, særlig den som sitter lengst ned, og det blir veldig langt fra rattet når du skal skifte valg på kjørecomputeren, helt borte på den andre siden av instrument- "grotten".

En annen innvending er at jeg synes det er trangt rundt gasspedalen, både til sidene og over, men ellers finner jeg en god kjørestilling i gode stoffseter. Og at dette interiøret har personlighet og karakter er det ingen tvil om.

Min Yaris er en 1,4-liters diesel på utstyrsnivået Sol. Dette er egentlig "mellomste" utstyrsnivå mellom "basis" og Sol+, men på diesel er det ikke listeført noen Sol+. Likevel må jeg si jeg er svært fornøyd med utstyrsnivået jeg kan slå om meg med her, til en pris av 220.000 kroner – 15.000 mer enn om det hadde vært en 1,3 bensin.

Bilen har elektronisk antispinn- og antisladdsystem (ESP), varmeseter, skinnratt, elektriske vindusheiser, integrert radio/CD med rattbetjening, og altså kjørecomputer og utetemperaturmåler, pluss dieselvarmer. Den har ikke lyktespylere.

Den vesentligste forskjellen på Sol og Sol+ er at du på den dyreste, for 12.500 kroner, får automatisk klimaanlegg og lettmetallfelger inkludert.

Godt fraspark

Til tross for at jeg var plassmessig relativt fornøyd med Aygo'en, er det her naturligvis vesentlig bedre beinplass i baksetet og voldsomt mye større bagasjerom. Alle de innarbeidede bilsegmentene har en tendens til å skli oppover med nye modellgenerasjoner, og her i Yaris'en har småbilklassen tatt et stort jump oppover mot kompaktbilene i Corolla-klassen.

I tillegg har Yaris fått Toyotas "Easy-Flat" bagasjeromsystem, der du meget enkelt kan felle ned seteryggene og få et tilnærmet flatt varerom. Baksetene har justerbar ryggvinkel, og det finnes mer rom under det uttagbare bagasjeromsgulvet. I kupeen er det godt med flaske/drikkeholdere.

Det 1,4-liters dieselen på 90 HK sparker meget godt i fra, og har godt med kapasitet i alle deler av registeret. Men som på så mange nye dieselbiler, danner det seg ganske mye diesellukt rundt bilen når den står stille. Det er også utpreget diesellyd fra motoren i de typiske pådrags/turtallssituasjonene, men ellers ingen ulyder i bilen.

Med piggdekk sporer bilen meget sikkert, og føles på alle måter behagelig å kjøre. Giring, clutch og servo er alt sammen helt kurant, mens dempingen kanskje er litt hard.

Det viktigste kjøpsfor en Toyota får vi likevel ikke demonstrert i en biltest: Den dokumenterte kvaliteten og holdbarheten.

Artikkeltags