Gå til sidens hovedinnhold

Politikernes ansvar i saken om hjemmetjenesten i VT.

Det etterlyses at politikerne tar ansvar. Dette innlegget er et svar på denne utfordringen.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg er en av gruppelederne i posisjonen i Vestre Toten. Først vil jeg kommentere at vi som politikere ikke har adgang til å ta kontakt med arbeidsplasser for å drive saksbehandling i ulike sammenhenger. Det er administrasjonens ansvar, og vår informasjon om tingenes tilstand får vi i hovedsak gjennom saksframstillinger fra tjenesteledere og kommunedirektør. Men de ansatte må gjerne ta direkte kontakt med politikere. Det savner jeg at de i større grad gjør. Da denne saken første gang dukket opp i OA som varslersak, var jeg den første til å kommentere på OAs nettside at det ikke måtte rettes kritikk mot anonymisering av varslerne, fordi det sikkert hadde en grunn.

Etterpå har jeg fulgt opp med spørsmål om hvordan saken behandles videre, og svarene har vært at det jobbes kontinuerlig mellom partene administrasjon, ansatte og fagforeningsrepresentanter. Rutiner gås gjennom og forbedringer planlegges.

For meg var det dessverre ukjent at så mange i etterkant av varslingene valgte å si opp sine stillinger, og at det er så vanskelig å få dekket vakter for tiden, at situasjonen må karakteriseres som kritisk. Når tillitsvalgte for sykepleierne går ut med så kraftig kritikk, og ansatte er så fortvilet som siste dagers avisinnlegg beskriver, er jeg selvsagt klar for å bidra til å forfølge denne saken videre. Det skal ikke være noen tvil om at MDG støtter alle ansatte i kommunen. Jeg mener at overordnede ledere her må være mer ydmyke og ikke svare med at man ikke kjenner seg igjen i virkelighetsbeskrivelser. De ansatte vet best hvor skoen trykker.

Jeg håper på en god kommunikasjon framover, og vil ikke peke ut syndebukker. Tidligere har jeg skrevet at jeg tror dette handler først og fremst om ressurser. Jeg innser nå at vi i tillegg tydeligvis har et behov for forbedret kommunikasjon. Nå må ansatte bli lyttet til uten forbehold og gis den støtte som skal til for at de skal føle seg verdsatt for den innsatsen de gjør og at nye medarbeidere skal få lyst til å søke ledige stillinger. Slik som nå kan vi ikke ha det!

Kommentarer til denne saken