Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Høyres Hanne Alstrup Velure hadde forleden et innlegg hvor hun på vegne av Høyre mener at det ikke er det offentliges ansvar å drive busselskap, og vil heller bruke lokale bedrifter. Det reiser et spørsmål om hvor mange busselskap som har kjøring i Innlandet og har hovedkontor i Innlandet i dag?
Det fremstår som en merkelig innfallsvinkel at økonomi skal brukes som argument for å opprettholde et lite tilfredsstillende arbeidsmiljø for bussjåførene. Hva er utfordringsbilde for ansatte innen bussnæringen i dag?
* Det er problemer med rekruttering (høy gjennomsnittsalder)
* Lav lønn – mens gjennomsnittlig månedslønn i 2021 var 50.790 kroner, fikk bussjåførene i snitt bare 33.500 kroner (kilde SSB)
* Svært ubekvemme arbeidstider
* Stor grad av bruk av lave stillingsbrøker
Bussjåfører er en av de få yrkesgruppene som har delte dagsverk (det vil si to eller flere fremmøter på dagsverket – med verdiløse friperioder mellom fremmøtene). Denne ordningen kom i sin tid for å motvirke lave stillingsbrøker. Likevel benyttes delte dagsverk, i tillegg til generelt mye bruk av lave stillingsbrøker.
Det at bussruter starter og avslutter i store deler av døgnet, medfører at det er store belastninger for sjåførene i form av ujevne døgnrytmer, tap av sosiale aktiviteter med familie, venner, og deltakelse i frivillige organisasjoner, idrett og andre aktiviteter.
Generelt blir familiemedlemmer av skift- og turnusarbeidere også «skift- og turnusavhengige» i betydningen når de kan tilbringe fritid sammen med den som jobber på ubekvemme arbeidstider.
Bruk av lave stillingsbrøker, i en yrkesgruppe som normalt har høyere sykefravær enn snittet i samfunnet, medfører at mange bussjåfører er blitt mer eller mindre løsarbeidere – for å kunne opparbeide seg ei lønn som er til å leve av.
Arbeidsmiljøloven, og ferieloven har sterke vern om fritiden. Derfor er arbeidsmiljøloven veldig tydelig på å definere hva som er arbeidstid, og hva som er fritid (Arbeidsmiljøloven, § 10-1 og 10-2), og at det utløser overtidsgodtgjørelse dersom arbeidsgiver tar av arbeidstakernes fritid (Arbeidsmiljøloven, § 10-6).
Å skyve en usikker analyse fra Vista Analyse foran seg, med påstand om mellom 5-25 prosent dyrere løsning (110-140 millioner kroner + pensjonskostnader) dersom fylkeskommunen overtar ansvaret for busstransporten, i stedet for å tilstrebe å lage et godt arbeidsmiljø for bussjåfører, dokumenterer hvor lite opptatt Høyre er av arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår. Påstanden om 110 - 140 millioner i besparelser med dagens ordning, trengs det en grundig analyse på.