Har du fått beskjed av banken din om at du må legitimere seg på nytt? I forbindelse med at mange nå må gjøre det, har det ifølge politiet i Innlandet dukket opp en ny «svindelmetode».

– Svindlere utnytter kravet om at bankkunder må legitimere seg på nytt, for å unngå at kontoen sperres, forklarer politiet i Innlandet i en Facebook-melding.

Ifølge politiet har flere kunder i Sparebank 1 og Nordea fått en e-post med beskjed om at kontoen er sperret, må de trykke på en link for å åpne den igjen. Linken i e-posten leder til en nettside der kunden blir bedt om å gi fra seg kontonummer, skriver politiet.

Oppfordringen er å ikke trykke på denne.

– Sparebank 1 Gudbrandsdal og Nordea informerer selv at de aldri vil be kundene om å gi fra seg personlig informasjon og passord. Hvis man er usikker på hva som er reell kommunikasjon fra banken, er det best å kontakte dem, skriver politiet i Innlandet.

– Vær ekstra kritisk til henvendelser på e-post eller sms, og ikke følg oppfordringer om å gå inn på ulike nettsider for å levere personinformasjon.