Det ferske regnskapet for 2018 viser at butikkjeden tapte 22 millioner kroner i fjor, ifølge Dagens Næringsliv.

De siste ni årene har inntektene falt hvert eneste år. I toppåret 2009 ble det solgt musikk og spill for 657 millioner kroner. I fjor var salget 345 på millioner kroner. Det er gått elleve år siden eierne tok ut utbytte.

– Vi må tilpasse vårt konsept til noe som er bærekraftig fremover. Da mener vi at å ta bort de fysiske butikkene er veien å gå, sier grunnlegger og eier Rolf Kristian Presthus av Platekompaniet.

I 2014 hadde Platekompaniet totalt 27 butikker. Det gjenstår foreløpig åtte butikker, men fem av disse må lukke dørene. I stedet skal de satse på nettbutikken. Det som blir igjen er butikkene i Oslo, Bergen og Trondheim.

– Utfordringen er at vi flytter omsetningen fra fysisk butikk til nett, så vi er i en fase hvor vi har en del endringskostnader, sier Presthus.

Han er helt sikker på at Platekompaniet vil klare seg.

– Våre budsjetter viser at hvis vi har en ren nettsatsing uten å holde fysiske butikker gående, så forventer vi gode resultater. Vi venter å være i pluss igjen i 2020, sier han.