På med refleks og vinterdekk

SYNLIG: Vi er dårlige til å bruke refleks i Norge, merkelig nok – her som det er en lang og mørk vinter.

SYNLIG: Vi er dårlige til å bruke refleks i Norge, merkelig nok – her som det er en lang og mørk vinter. Foto:

Av
DEL

MeningerDet siste er vel stort sett i orden nå, sjøl om vi så seint som i går hørte om kjøretøyer i grøfta med sommerdekk. Det er ikke bare uforsvarlig, det er livsfarlig, - også for andre trafikanter.

Men refleksbruk er like viktig på sitt vis, og der er det dessverre mye å hente fortsatt. Vi er dårlige til å bruke refleks i Norge, merkelig nok – her som det er en lang og mørk vinter.

I Oppland har vi heller ikke mye å skryte av, vi ligger omtrent i midten av et dårlig gjennomsnitt for landet. Det skulle ikke lenger være nødvendig å «mase» om hvilken effekt en god refleks har, det veit alle. Det gjelder heller ikke bare din egen sikkerhet som gående, det er også hensynsløst overfor bilføreren som kanskje altfor seint oppdager en mørkkledd skikkelse foran bilen. Det bør heller ikke være mangel på refleks i heimen, trolig finnes det i snitt minst 10 reflekser i lommer og skuffer. Husk at refleksen må fornyes innimellom, også den som sitter på jakka eller lua, - effekten svekkes over tid og ved vask. Og den gamle gode hengerefleksen i knehøyde er fortsatt best, ved sida av vesten.

Nullvisjonen er fortsatt målet for alt trafikksikkerhetsarbeid, og vi er kommet langt mot det i Norge. Grunnene til det er mange. Men det er fortsatt altfor mange som blir drept eller hardt skadd i trafikken. I 2018 håpa vi lenge at tallet på drepte i trafikken for første gang skulle ende under 100, men det glapp. Tallet blei 106. I skrivende stund, midt i november, er det 89, og vi har ei krevende tid foran oss, med mye stress, mørke kvelder og glatte veger.

Men det er fortsatt mulig. Skal vi gå sammen om en dugnad med bruk av refleks, forsiktig kjøring og godt vegvedlikehold med mål om at det i år for første gang blir færre enn 100 som mister livet i trafikken? Det vil være historisk, og en viktig milepæl å jobbe videre fra.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags