Overhengende fare for buss-streik i Innlandet

VENTER: – Det er 13 år siden vi ble enige om at sjåførlønna skulle opp på linje med industriarbeiderlønna. De siste årene har gapet bli større. Nå vil vi ikke vente lenger, skriver artikkelforfatteren.

VENTER: – Det er 13 år siden vi ble enige om at sjåførlønna skulle opp på linje med industriarbeiderlønna. De siste årene har gapet bli større. Nå vil vi ikke vente lenger, skriver artikkelforfatteren. Foto:

Av

Lønnsoppgjøret 2020 for bussjåførene er i gang, og vi har tre krav: lønn, lønn og lønn!

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Bussjåførene er lei av å vente på løfter om at lønna skal på linje med industriarbeiderlønn. Forrige hovedoppgjørs knapper og glansbilder – 1,30 kroner mer i timen – var dråpen som fikk streikeviljen til å renne over, lønna må opp. Nå skal vi opp på linje med industriarbeiderlønn. Enkelt sagt så har vi tre krav: Lønn, lønn og lønn.

På tariffkonferanse i Vy Buss kom Norsk Jernbaneforbund (NJF) med kravene. NJFs egne medlemmer og sjåfører organisert i Fagforbundet, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet var med i de sentrale forhandlinger, som for øvrig endte med brudd denne uken og går til mekling 18. september.

Arbeidsgiverne maner om moderasjon da de mener at det ikke er rom for å øke lønnen til sjåførene. Bussbransjeavtalen sikrer oss lønn og jobb ved virksomhetsoverdragelse. Jeg mener selskapene har gjort en for dårlig jobb i anbudene hvis de ikke har tatt høyde for den lønnsveksten bussbransjeavtalen legger opp til.

Det er en kjent sak innad i bussbransjen at det er vanskelig med og rekruttere nye, yngre sjåfører. Det er en vurdering Bilpersonalets Forening avd 14 Innlandet, deler. Sjåførene fra Vy buss Innlandet konstaterer at hvis noe ikke blir gjort med lønna, vil rekrutteringen utebli. Det er ingen nytte i busselskaper hvis det ikke er noen som sitter bak rattet. Gjennomsnittsalderen blant sjåførene er høy, og bransjen sliter med å rekruttere yngre sjåfører. NHO Transport har beregnet at det trengs 1000 nye sjåfører hvert år for å få bussene til å gå. Skal det målet nås, må mer penger på bordet. Mye mer, mener Norsk Jernbaneforbund.

Kommer ikke lønna opp på det nivået vi har avtalt, kan de glemme rekrutteringen. Det er få som vil bli bussjåfør med det lønnsnivået og betingelsene vi har nå. Gapet øker, og det vil koste mye for busselskapene å ta igjen industrien. Det mener sjåførene er en situasjon selskapene, NHO Transport og Spekter selv har satt seg i. De burde tenkt på avstanden til industrien, da de ga oss 1,30 kroner i bransjeforhandlingene ved hovedoppgjøret for to år siden. Heller ikke i fjorårets oppgjør minket gapet.

Det er 13 år siden vi ble enige om at sjåførlønna skulle opp på linje med industriarbeiderlønna. Alle disse årene har vi ligget under. De siste årene har gapet bli større. Nå vil vi ikke vente lenger.

Lønna må opp til det nivået som er undertegnet av partene i Bussbransjeavtalen (BBA). Vi krever bare at arbeidsgiver forholder seg, i likhet med oss, til felles avtale (BBA). Vi vil ganske enkelt ha en lønn å leve av og et yrke som folk ønsker å bli værende i, samt en arbeidstid som gjør dette mulig.

Det er arbeidsgiverne i bussbransjen selv som har bidratt til denne negative utviklingen. Nå er det opp til arbeidsgiverne å ta ansvar for at vi igjen kommer opp på det lønnsnivået vi faktisk er enige om at vi skal være gjennom BBA.

Norsk Jernbaneforbund undres når det viser seg at bussjåførene er blant de 15 samfunnskritiske gruppene som ble prioritert når Covid- 19-utbruddet meldte sin ankomst. Det rimer ikke at bussjåførene som går under denne kategorien skal ha en så lav lønn. En samfunnsnyttig jobb som bussjåføren praktiserer, må verdsettes høyere enn hva tilfellet har vært tidligere. De fleste i yrket er klar for kompetanseheving i form av fagbrev, kompetansemoduler, kurs og så videre for å heve kvaliteten og yrkesstoltheten i sjåføryrket. Økt fagbrevtillegg og forskuttert sykelønn er også noe vi er opptatt av. Vi og våre medlemmer er klare for å streike hvis det må til for at vi skal få det vi ble enige om for 13 år siden. Vi håper våre passasjerer har forståelse for det.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken