Takker turistene

MANGE BUTIKKER: Det er 80 butikker på gateplan på Fagernes. Butikkeier Per Herman Isachsen og leder av Fagernes handelsstands forening, Kristine Frøberg, står utenfor Intersport.Foto: Geir Norling

MANGE BUTIKKER: Det er 80 butikker på gateplan på Fagernes. Butikkeier Per Herman Isachsen og leder av Fagernes handelsstands forening, Kristine Frøberg, står utenfor Intersport.Foto: Geir Norling

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Hytte­turistene elsker servicen på Fagernes.

DEL

I fjor lå Fagernes på tredjeplass i Norge i handelsomsetning per innbygger.

Det kan vi takke turistene for. De bor ikke her, men de handler her, sier Per Herman Isachsen i Intersport på Fagernes.

Vi vet av brukerundersøkelser at hytteturistene liker å handle på Fagernes, sier nyansatt leder av Fagernes handelsstandsforening. Kristine Frøberg.

Vi har mange fortrinn på Fagernes som de ikke har i større byer. Vi har et bredt vareutvalg, og mange gode butikker. Gjennomgående har de som jobber i butikker her lang erfaring og god kompetanse. Det setter turistene pris på, sier Frøberg.

På gateplanet

Visste du at det finnes 80 butikker, spisesteder og serviceinstitusjoner på gateplan på Fagernes? Det er dobbelt så mange som i kjøpesentrene på Fagernes og Leira. Sentrum er kompakt, og det er kort vei til alle butikker, sier Isachsen, som ikke liker å snakke om sin egen butikk. Han vil heller framheve mangfoldet og den gode servicen som butikkeiere på Fagernes yter.

Jeg flyttet hjem fra Oslo i sommer. Jeg ser forskjellen på butikker her og i Oslo. Her har de som jobber i butikk mer tid til kundene. Kundene kjenner også igjen de som jobber i butikkene. Det liker de, sier Frøberg.

Må ha fagkunnskap

Jeg kjenner igjen mange som har vært i butikken min, sier Isachsen.

Det skjerper oss. Vi må gi kundene gode råd. Vi må ha fagkunnskap. Får ikke kundene service, så kommer de ikke tilbake. I store byer er kanskje ikke det så farlig. Der kommer det nye kunder. Her er vi nødt til å ta vare på de vi har, Det gjelder både de fastboende og hytteturistene. Derfor slurver vi ikke. Jeg er nøye på hvem jeg ansetter. Når en er ansatt, så gjør vi det vi kan for å lære dem opp, og gi dem ansvar. Kompetanse er viktig. Det vokser de ansatte på, og kundene vinner på at de kan stole på oss, sier Isachsen.

Maxbo

En annen butikk som også har god omsetning på grunn av hytteturistene er Maxbo på Fagernes. Salgssjef Erland Nerli er stolt over de ansatte i butikken.

Byggevarebransjen er en vanskelig bransje. Derfor har vi ansatt folk som har bakgrunn som malere, snekkere, håndverkere, spesialister på varme og interiørkonsulenter. Dessuten tar vi oss tid til kundene våre, sier Nerli.

Det er mange av kundene våre som forteller om andre tilstander i de store byene. Der har de ikke tid, og ikke alltid fagkunnskapen som vi har, sier Nerli, som også kan fortelle at de leverer varer til hytteeiere som bygger i Oslo.

Gode relasjoner

Det er faktisk en del hytteeiere som spør om vi kan levere materialer til bygg i Osloregionen. Jeg tror det er fordi vi har bygd opp gode relasjoner til dem. De stoler på oss. Er det store leveranser av for eksempel Glava, så kommer det direkte fra fabrikk til byggeplass, mens fakturaen kommer fra oss. Men den største trafikken har vi her oppe. Ofte ringer det hytteeiere som skal ha materialer på hytta. Vi kan pakke en henger med det de trenger. Så kommer de hit på vei til hytta, henger på hengeren og låner den gratis til de skal ned igjen. Vi liker å gi slik service, og det virker som hytteeierne liker å få den, smiler Nerli.

Artikkeltags