Klare for folkefest

FESTIVALKLARE: Daglig leder Ole Vidar Lien (f.v.) og markedskonsulent Britt Viberg hos Gran Handel og Håndverk, og senterleder på Granstunet, Bjørg Lomsdalen Næss, er stolte av å kunne presentere det den sterkeste Potetfestivalen i Gran noensinne. FOTO: Anne Martine Engebakken Grymyr

FESTIVALKLARE: Daglig leder Ole Vidar Lien (f.v.) og markedskonsulent Britt Viberg hos Gran Handel og Håndverk, og senterleder på Granstunet, Bjørg Lomsdalen Næss, er stolte av å kunne presentere det den sterkeste Potetfestivalen i Gran noensinne. FOTO: Anne Martine Engebakken Grymyr

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Plakatene er hengt opp, festivalteltet på plass og selvsikkerheten er himmelhøy foran Potetfestivalen i Gran.

DEL

Det er tirsdag ettermiddag, og bare et par dager før den store Potetfestivalen sparkes i gang på Gran. Og denne gangen:
- Det beste programmet noensinne, sier Ole Vidar Lien, daglig leder for Gran Handel og Håndverk (GHH), foreningen som drar i trådene før, under og etter festivalen.

For fjerde gang

Årets Potetfestival er den fjerde i rekken, og Lien har nok rett når han uten blygsel skryter programmet opp i skyene.

På plakaten står nemlig navn som D.D.E. og Ole Ivars, og trioen Paperboys som åpnet festivalen i går. Hele Storgata fylles av stands, det blir olabilløp, kåring av årets potet, moteshow med klær fra butikkene i Grans gater og kjøpesentre, barneforestilling med Karius og Baktus og dansegalla på 200 kvadratmeter stort tregulv. Bare for å nevne noe.

Stadig større

- Dette er stort for et sted som vårt, sier Lien, og stadig større blir det. Festivalen tiltrekker seg nå folk fra fjern og nær, store, pengesterke sponsorer melder seg og riksmediene vil også ta del i moroa. Hyggelig, synes Lien.

- Visjonen er å prøve å lage en innlandsfestival som vi kan være stolte av, og bygge den i et naturlig tempo. Vi er ydmyke og stolte over å ha klart å ta det et steg videre. Vi merker jo at Gran blir et mer og mer populært sted, og vi vil gjerne ha flere hit, og gjerne ha noe å tilby dem som kommer. Dette er med på å gjøre Gran til en festivalby, sier Lien.

Samarbeid er nøkkelen

Sammen med markedskonsulent i GHH, Britt Viberg, har Lien planlagt denne helga helt siden fjorårets festival. Skal det gjøres riktig, må det gjøres grundig, og samarbeid er nøkkelen til suksess.

- Vi har fått et fantastisk samarbeid med kulturkontoret i Gran og Lunner, og vi samarbeider med frivilligsentralen og med ungdomsklubbene. Det er hele næringslivet på Hadeland som gjør at dette er mulig, smiler Lien. Festivalen er nå i full gang, men engasjerte arrangører hviler sjelden på laurbærene, ei heller Ole Vidar Lien.

- Hvis det er noen som synes vi virker rolige, så er vi ikke det.

Artikkeltags