Gå til sidens hovedinnhold

Oppland Arbeiderblad hadde en vekst på tre prosent i opplag

Det var i fjor 21.331 personer som abonnerte på Oppland Arbeiderblad. Det var 618 flere enn året før og gir en økning på 3,6 prosent.

- Korona-året gikk langt bedre enn vi fryktet i mars. Spesielt hyggelig var det at mange av de nye abonnentene var yngre. En ting var at vi nok traff bedre med innhold og oppdaterte folk på siste nytt. En annen ting er at du med OA-abonnementet også kunne få tilgang til over 80 andre aviser landet over, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Erik H. Sønstelie.

Oppplagsrekord

Amedia, som OA er en del av, fikk ny opplagsrekord med 706.983.

Det totale opplaget for Amedias aviser økte med 43.036 fra andre halvår 2019 til andre halvår 2020. Den samlede framgangen er på 4,1 prosent det siste halve året og 6,5 prosent det siste året, ifølge de registrerte opplagstallene til Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Størst økning har Nordstrands Blad som økte opplaget med 33 prosent til 5.980 på ett år. Det skriver aviskonsernet i en pressemelding.

– Vi gleder oss stort over opplagsveksten. 2020 ble et år da kraften i og viktigheten av journalistikken viste seg med full tyngde. Amedias aviser har levert samfunnsviktig journalistikk hver eneste dag, og det ser vi resultatet av nå, sier konserndirektør Pål Nedregotten, som er øverste ansvarlig for abonnement i Amedia i pressemeldingen.

– En viktig grunn til den sterke veksten det siste halve året er det nye +Alt-abonnementet som har slått svært godt an og avdekket et behov mange har for nyheter fra andre aviser enn egen lokalavis, sier han videre.

Alle aviser samlet

Nedregotten peker på at den gode veksten det siste halve året kommer på toppen av at avisene i Amedie samlet sett har hatt en sammenhengende vekst gjennom fem år. Fra startskuddet for digitalt abonnementssalg gikk til i dag har Amedias aviser fått over 360.000 heldigitale abonnenter. Antallet har økt med 70.000 bare i 2020.

Oppland Arbeiderblad hadde i 2020 hele 9453 heldigitale abonnenter, mens 11.707 har avisen både på papir og digitalt. Kun 171 abonnenter har kun papiravisen.

– Da Norge stengte ned, åpnet vi innholdet i alle våre aviser for alle gjennom et nytt premiumabonnement. Introduksjonen av +Alt-abonnementet og de kampanjene vi har hatt i tilknytning til dette har gitt en formidabel effekt, som må sees på som en engangseffekt akkurat nå. Vi vil neppe se det samme neste halvår. Da forventer vi en mer normal situasjon, sier Nedregotten.

Vekst digitalt

Blant de største opplagsvinnerne i Amedia er det både små og store aviser. Aviser som Arbeidets Rett, Avisa Nordland, Bergensavisen, Gjesdalbuen, Lofot-Tidende, Lyngdals Avis, Moss Avis, Nettavisen (betalt abonnement), Romerikes Blad, Røyken og Hurums Avis, Sandnesposten, Sogn Avis, Solabladet, utpeker seg med betydelig opplagsfremgang. Det gjør også nykommeren Nidaros i Trondheim, som fikk et registrert opplag på 9.259 i MBLs oversikt.

For første gang har Amedia flere digitale abonnenter enn papirabonnenter. I løpet av 2020 økte konsernets aviser med 70.000 digitale abonnenter, og har nå til sammen 357.000 som kun bruker avisenes digitale utgaver. Det tilsvarer 53 prosent av Amedia-avisenes samlede opplag.

Kommentarer til denne saken