Gå til sidens hovedinnhold

OA øker stadig – kjemper mot GD om førsteplassen i Innlandet

Artikkelen er over 1 år gammel

Tallene fra første halvår viser at OA øker i opplag, og de siste ukene er herværende avis mest lest på nett i Innlandet.

Gudbrandsdølen Dagningen (GD) er fremdeles storesøster i Innlandet, men Oppland Arbeiderblad (OA) er ikke langt etter.

OA hadde ved utgangen av første halvår i år et opplag på totalt 20.713, mot GDs 22.593, men et godt stykke foran Hamar Arbeiderblad (HA) på 18.450.

Dette viser tallene Mediebedriftenes landsforbund (MBL) offentliggjorde onsdag.

Øker

OA økte sitt opplag med 113 i forhold til andre halvår 2019, og av de som abonnerer på OA nå har 12.322 komplettabonnement, 8196 har rent digitalabonnement, mens 195 holder seg til rent papirabonnement.

Våre søsteraviser i Amedia har alle, med unntak av Hadeland (-8) en positiv vekst i forhold til i fjor, mens for eksempelvis HA går opplaget ned med 569.

Herværende avis har hatt stabil økning i digitalabonnement, og de ferskeste tallene viser at OAs forside var den mest besøkte av avisene i Innlandet:

Korona-løft

Mediebedrifter over hele landet har hatt en vekst i digital lesning det siste halvåret, noe Mediebedriftenes landsforbund (MBL) mener kan skyldes koronapandemien.

– Koronapandemien akselererer det digitale skiftet. Den digitale opplagsveksten fortsetter, og første halvår 2020 passerer vi en milepæl med over én million rene digitalabonnement. Samtidig ser vi at papirkonsumet faller kraftigere enn tidligere, sier MBLs administrerende direktør Randi S. Øgrey i en pressemelding.

Våren 2020 ble det satt besøksrekorder for mediehusenes digitale tjenester. Det rapporteres en vekst i bruk av nettaviser, apper og eAviser fra mars da Norge stengte ned, og trenden fortsatte videre utover våren.

Les også

OA holder posisjonen som Innlandets nest største mediehus

Papirnedgang

8 av 10 nordmenn bruker daglig innhold fra norske aviser på tvers av papir og digitale flater. Den daglige digitale dekningen er på 68 prosent, hvorav 6 av 10 daglig benytter mobilen, 3 av 10 bruker PC og 1 av 10 benytter nettbrett for å få tilgang til innhold fra norske nettaviser.

Det siste året går lesing av avisenes papirutgaver kraftigere tilbake enn det vi har sett de tre siste årene. Samlet sett er det en tilbakegang på 11 prosent for perioden 2018/2019 til 2019/2020.

Lokal-og regionavisene har en tilbakegang på 10 prosent og nisjeavisene går tilbake med 12 prosent. 36 prosent leser fortsatt minst én papirutgave daglig, og 10 prosent leser minst én eAvis.

Samlet tilbakegang for papiraviser og eAviser er til sammenligning på bare 6 prosent og vi har en estimert samlet vekst på ca. 5 prosent for digitale flater fra august 2019 til august 2020.

Les også

– Glem papiravisa. Digitaliser mer og raskere, er beskjeden fra departementet. De får ikke telefoner fra de eldre, trofaste papiravis-abonnentene som vil ha OA til kaffen

VG på topp

VG er Norges største nyhetsmedium, på tvers av papir og nett, med en samlet dekning på i overkant av 2 millioner brukere i august 2020, etterfulgt av NRK med over 1,3 millioner, Dagbladet med nær 1,2 millioner og TV2 med 870.000 brukere.

Aftenposten, Nettavisen og E24 følger videre på listen. Hovedandelen av konsumet skjer digitalt, og flere av de største nyhetsmediene er også rene digitale produkter.

Aftenposten er Norges største papiravis med 307.000 lesere for en gjennomsnittlig utgave det siste året, etterfulgt av VG med 183.000 lesere.

Klassekampen fortsetter veksten på papir (+3600) og er nå Norges tredje største papiravis med 118.000 lesere, etterfulgt av Dagbladet med 115.000 og Dagens Næringsliv med 112.000 lesere.

Les også

OA vokste med nesten 400 abonnenter. Men i disse tider trenger vi flere

Opplagsvekst

Totalopplaget for norske aviser er på 2,36 millioner og øker med 0,7 prosent fra andre halvår 2019 til første halvår 2020.

Den positive utviklingen kommer først og fremst av at den digitale opplagsveksten fortsetter, selv om takten avtar noe, og i første halvår 2020 passerer norske medier over én million rene digitalabonnement.

Det heldigitale opplaget øker med 6 prosent, mens det rene papiropplaget i samme periode går ned med 14 prosent. Den største andelen av opplaget er fortsatt komplettabonnement, med tilgang til både papirutgaver og digitale produkter, og utgjør nå 48 prosent av totalopplaget, mens det heldigitale opplaget er på 44 prosent og det rene papiropplaget på 7 prosent av det totale opplaget.

– Det er bra at opplaget fortsetter å øke i en krevende tid for mediehusene. Det jobbes intensivt i redaksjoner og utviklingsavdelinger for å tilby journalistikk av høy kvalitet, og et spekter av tjenester for nye abonnenter og lojale brukere av mediehusenes innhold, sier Randi S. Øgrey.

Kommentarer til denne saken