OA holder posisjonen som nest største mediehus i Innlandet: – Utvider papiravisa i helga og satser på TV og lyd

Av

Oppland Arbeiderblad holder posisjonen som Innlandets nest største mediehus.

DEL

Det viser de siste opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

– Opplaget er stabilt. Vi er nest størst. Men vi skal vokse. Derfor er vi ikke helt fornøyd, sier ansvarlig redaktør Erik Sønstelie i Oppland Arbeiderblad.

OA har ifølge de siste opplagstallene fra MBL 20401 papiravis – og digitalavis-abonnenter.

Det er en tilbakegang på 21 abonnenter.

Allmennkringkaster

GD fortsetter framgangen og har fått 224 nye abonnenter. Opplaget nå er 21978 og opplagstallet plasserer avisen som den største i Hedmark og Oppland.

OA-sjefen sier ambisjonen er å gi kundene i Vestoppland og Valdres den beste allmennkringkasteren i Innlandet.

– Vi satser på nyheter, granskende journalistikk og debatt. Ikke minst har vi forbedret oss på video og TV. Vi sendte 164 hendelser live i fjor.

– Hva med serier som «Vekst i Vestoppland» og «På lag med Vestoppland»?

-Vi har brukt ressurser på å få fram suksesshistoriene, folk og bedrifter som lykkes. Det kommer vi til å fortsette med. Det er mye positivt å skrive om i regionen vår.

Satser på OATV og podkast

Nå satser OA også på radio.

Sønstelie viser til at «OA-podden» som diskuterer nyhetsbildet fra Mjøsregionen hver fredag kveld. Avisen har også kulturpodkasten «Backstage», «Sportspodden» og dokumentaren «Dypdykk».

– Nå lanserer vi dessuten nyhetssendinger på Google Home fra mandag av. Det synes vi er veldig spennende. Å få nyheter via lyd mens man er på farten eller gjør andre ting, tror vi kommer til å vokse.

Vi har utvidet helgeavisene våre på papir etter nyttår. Vi satser dessuten på podkast og nyheter på Google Home.

Hamar Arbeiderblad går tilbake

Mediebedriftenes Landsforening MBL gir ut opplagstallene to ganger i året. Retningslinjene for å utarbeide dem er endret slik at de samler inn data for opplagstallene på digitalproduktene i tillegg til å beregne det offisielle papiravis-opplaget.

Etter OA på andreplass på første målingen for 2019 følger for øvrig Hamar Arbeiderblad på tredjeplass med et opplag på 19196. Siden opplagstalene ble presentert sist i fjor høst har avisen mistet 66 abonnenter.

Avisene som har størst framgang i Innlandet er Østlendingen (441) og Glåmdalen (111)

Comeback for lokalaviser

Også super-lokalaviser som Fjuken og Dølen kan notere framgang i underkant av 100.

– Etter år med tilbakegang og nedbemanninger som følge av den digitale revolusjonen i mediebransjen er det comeback for lokalavisene for tiden. Men vi skal stå på for den digitale utviklingen går fort og tvinger oss til å utvikle oss raskere enn noen gang, sier Sønstelie.

– Betyr det at dere har gitt opp papiravisen?

– Nei. Vi har frisket opp og utvidet både innhold og sideantall på fredager og lørdager.

Restaurantanmeldelser, helgeanbefalingerog nye kommentatorer som er hentet fram i lørdagsavisen håper han er noe av det som blir satt pris på.

– Vi ønsker å holde liv i papiravisa for våre eldre og trofaste abonnenter lengst mulig og ser også at annonsører fortsatt ser verdien i den, sier Sønstelie.


Slik gjør avisene i Innlandet det i 2019


Fylke Avistittel Opplag 2019 Opplag 2018 Endring

Oppland Dølen 3873 3691 182 3133

Oppland Fjuken 3861 3686 175 3274

Oppland Gudbrandsdølen Dagningen 21978 21754 224 16202

Oppland Hadeland 7258 7061 197 4937

Oppland Norddalen 2771 2682 89 2354

Oppland Oppland Arbeiderblad 20401 20422 (21) 14394

Oppland Valdres 8464 8272 192 6799

Oppland Vigga 2179 2109 70 1927

Hedmark Alvdal midt i væla/Tynsetingen 1874 1853 21 0

Hedmark Glåmdalen 14797 14686 111 11033

Hedmark Hamar Arbeiderblad 19196 19262 (66) 17327

Hedmark Lokalavisa Trysil Engerdal (Sør-Østerdal) 2269 2252 17 2161

Hedmark Ringsaker Blad 7779 7762 17 5227

Hedmark Solungavisa 2443 2484 (41) 2363

Hedmark Stangeavisa 2601 2618 (17) 2601

Hedmark Østlendingen 16538 16082 456 10380


Artikkeltags