Gå til sidens hovedinnhold

OA holder posisjonen som Innlandets nest største mediehus

Artikkelen er over 1 år gammel

– Vi har satset på produktet vårt, og det har betalt seg, sier redaktør Erik Sønstelie.

De siste opplagstallene fra MBL (Mediebedriftenes Landsforening) viser en økning på 389 abonnenter for Oppland Arbeiderblad siden andre kvartal 2019.

Det gjør at mediehuset har et totalopplag på 20 600 etter første halvår. Gudbrandsdølen Dagningen er fortsatt Innlandets største mediehus med et opplag på 22 454. Se hvordan de andre avisene i Innlandet gjør det nederst i saken.

– Det er gledelig å se at opplaget vokser, sier Erik Sønstelie, redaktør i Oppland Arbeiderblad.

Digital vekst driver økningen

Han sier at økningen er et resultat av at mediehuset i stor grad satset digitalt.

Oppland Arbeiderblad har også gitt ut en helt ny avis for Totens innbyggere, Toten Idag. I tillegg har avisa har streamet over 200 direkte-sendinger på OA TV, 300 nyhetssendinger på Google Radio og 100 podkaster.

– Vi ser at hardt arbeid har betalt seg, og det er den digitale veksten som driver økningen, sier han.

Han påpeker at de siste ukene, der avisen har publisert informasjon om koronaviruset, ikke er tatt med i beregningen, og at økningen derfor er noe større enn tallet MBL presenterer.

– Aldri har flere strømmet til oss som den siste uken. Jeg finner det oppløftende at folk søker seg til lokalavisa for å få viktig informasjon. Akkurat denne tiden viser meg hvorfor jeg er journalist, sier han.

Satser på lyd og levende bilde

For å forsterke utviklingen, skal Oppland Arbeiderblad satse på lyd og levende bilde. I tillegg vil redaktøren dyktiggjøre mannskapet på databasert undersøkende journalistikk.

– Vi satser mye på kompetansebygging av våre medarbeidere.

I tillegg til dette, har OA digitalisert alle årgangene sine og gjort dem tilgjengelige på Nasjonalbibliotekets hjemmesider, som Sønstelie sier er en viktig oppgave for å bevare historien.

Flere kvinner og flere yngre lesere

Sønstelie ser at abonnementene på papiravisen faller, men han lover å ta vare på de lojale lesere som har vært med OA på papir i lang tid. Likevel er utviklingen forutsett:

– Vi ser mot ei tid der færre leser papiravisa, og det blir også vanskeligere å gi den ut med tiden, sier redaktøren.

Han er glad for at tallene viser at de nye abonnentene er yngre lesere, og at antallet kvinnelige abonnenter øker.

– Det er fem prosent flere kvinner som leser avisa enn det var for et år siden, sier han.

Kommentarer til denne saken