Vil høstdepresjonen til livs

Gleder seg: Psykolog Ingunn Skre gleder seg til høsten, og håper flere med henne benytter anledningen til en tur i skog og mark. Foto: Torgrim Rath Olsen, Nordlys/ANB

Gleder seg: Psykolog Ingunn Skre gleder seg til høsten, og håper flere med henne benytter anledningen til en tur i skog og mark. Foto: Torgrim Rath Olsen, Nordlys/ANB

Artikkelen er over 11 år gammel

Du er trøtt, uopplagt og sliten. Du hater å måtte stå opp tidlig om morgenen og gå på jobb i regnklær. Da er du vel rammet av en skikkelig høstdepresjon?

DEL

Nei, er det klare svaret fra psykolog og førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø, Ingunn Skre. Hun vil den såkalte høstdepresjonen til livs.

Høstdepresjon har etter hvert blitt et populært uttrykk, som brukes om det meste som egentlig bare handler om å være i dårlig humør eller ha en dårlig dag.

- Å være deprimert er en alvorlig tilstand, som man ikke skal tulle med. Vi regner med at cirka fem prosent av landets innbyggere er deprimerte. Og da snakker vi om klinisk depresjon, altså at alt er svart og tungt over lengre tid, slik at du trenger hjelp for å komme deg videre. Slike depresjoner oppstår hele året, selv om det er en liten pasienttopp i august og september, forteller Skre, og tilføyer at det siste har en helt naturlig forklaring:

- Psykologer skal også ha ferie, og dermed kommer nye pasienter først inn når sommeren er slutt, dersom det ikke er snakk om akutt fare.

Psykologene har nok å gjøre, året rundt.

- Depresjon er så utbredt nå at man, på lik linje med kreft, kaller det en folkesykdom. Faktisk er dette den største trusselen mot folkehelsen. Spesielt i urbaniserende land er depresjoner et økende problem, og slike land blir det jo stadig flere av, sier psykologen.

Men det de fleste av oss rammes av når høsten kommer, er altså ingen depresjon. Vi er rett og slett værsjuke, og lengter etter det som allerede er over.

- Høsten er avslutningen på en god periode, og ingen liker at noe godt tar slutt. Men så har vi jo de som liker å gå på jakt, og som virkelig gleder seg til at sesongen skal starte. Selv kan jeg ikke vente på å komme meg ut i skogen for å plukke kantareller, sier Skre, og legger til at det slett ikke er helsefarlig med dårlig vær.

- Man må bare innrette seg etter forholdene på stedet der man befinner seg. Det er da kjedelig med godt vær alltid. Jeg vil heller si vi er heldige som har så store årstidsvariasjoner, hvor det er mye forskjellig å se fram til. Hver årstid har jo sine flotte særtrekk, sier Skre, og forteller en liten historie hun mener de fleste kan ha godt av å ha i bakhodet:

- En nordnorsk fisker hadde forlist med sjarken mens det fremdeles var mørketid og måtte sitte et par dager på en holme å vente på hjelp - alene og forlatt. Han trodde vel at hans siste timer var kommet, og da han ble intervjuet på radio etter endelig å ha blitt reddet, ble han spurt om hva han tenkte på da han satt der ute i mørket alene.

«Nei, jeg tenkte jo at nå ble jeg i dårlig humør», svarte fiskeren.

Dersom flere av oss klarer å sette problemene våre litt i perspektiv, vil vi kanskje også få det litt lettere denne høsten, sier psykolog Ingunn Skre.

Gode råd for høsten

Høsten består av både storm, mørke og kulde. Da gjelder det å fokusere på det positive. Det finnes ikke dårlig vær...

Fysisk aktivitet er viktig

Forskning viser at mosjon og trening hjelper mot depresjon. En studie viser at ble 55 prosent av eldre deprimerte kvinner ble bedre etter 10 ukers mosjon. En annen studie viser at 30 minutters trening tre ganger i uken har en like bra effekt på milde til moderate depresjoner som medikamenter.

Spis fisk!

Særlig fet fisk er viktig for kroppen. Stikkordet er omega-3 fettsyrer. Det er dokumentert at omega-3 har effekt på depresjon, bipolar lidelse, schizofreni, Alzheimer og i tillegg reduserer selvmordsforekomst. Folkeslag med høyt fiskeinntak er mindre deprimert enn andre.

For lite fett i kosten øker depresjonssymptomer, trolig fordi vi får i oss for lite omega-3.

Spis mye grønnsaker

Brokkoli, blomkål, spinat, asparges, avokado og rosenkål er fulle av gode vitaminer som reduserer forekomsten av depresjoner.

Les bøker

Høst er synonymt med bokslipp, og også i år er det mye å glede seg til: Jan Guillou, Lars Saabye Christensen og Nikolaj Frobenius er bare noen av favorittene som gir ut nye bøker denne høsten.

Gå på kino!

Norsk film er i vinden som aldri før, og i oktober står norske filmer i kø for å komme ut til folket. Forfatteren Lars Ramslies roman «Fatso» er blitt film, og det samme gjelder Jostein Gaarders «I et speil, i en gåte».

Planlegg neste ferie

Det er viktig å ha noe å se fram til. Hent brosjyrer eller surf på nettet, og sett i gang med planlegging av sommerens feriereise allerede nå.

Artikkeltags