Vegdirektøren vil ha alkolås

Åpenbart beruset sjåfør: I ulykken på gamle Riksveg 4 på Reinsvoll lørdag kveld, var sjåføren av den ene bilen åpenbart beruset, ifølge politiet.Foto: Brynjar Eidstuen

Åpenbart beruset sjåfør: I ulykken på gamle Riksveg 4 på Reinsvoll lørdag kveld, var sjåføren av den ene bilen åpenbart beruset, ifølge politiet.Foto: Brynjar Eidstuen

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Hver dag skjer 30.000 bilturer med en ruset sjåfør, men bare 24 av dem blir anmeldt. Vegdirektør Terje Moe Gustavsen vil innføre alkolås som tiltak.

Lørdag kveld oppsto en kollisjon på Reinsvoll i Vestre Toten. Politiet beskrev bilisten som kolliderte med motgående bil som åpenbart beruset. Mannen i 60-åra kolliderte med en bil med en familie på fire. Mannen holdt trolig høy fart.

Alle fem ble fraktet til sykehus, heldigvis uten alvorlige skader.

Direktør i Statens vegvesen, Terje Moe Gustavsen skriver lørdag et debattinnlegg i OA hvor han viser til tall fra Transportøkonomisk institutt. Ifølge tallene er kjøreturen som lørdag forårsaket en kollisjon bare én av 30.000 kjøreturer som skjedde med ruset sjåfør denne dagen.

Av disse 30.000 kjøreturene er det i snitt 24 tilfeller som anmeldes daglig.

Nær 20 prosent av dødsulykker

Terje Moe Gustavsen kommenterer ikke enkeltulykker, men snakker gjerne generelt om ruskjøring.

– Vi vet at rus er et element i om lag 20 prosent av dødsulykkene på veiene våre, sier Moe Gustavsen til OA.

Det er ulike grader av hvilken medvirkning rusen har hatt, men i flere av tilfellene har det vært en sterkt medvirkende årsak til ulykken.

– Rus setter ned dømmekraften. Det kan være at man i tillegg til å kjøre i ruset tilstand også kjører uten belte, og med høy hastighet fordi dømmekraften er redusert, sier Moe Gustavsen.

Holdningsarbeid funker

Vegdirektøren påpeker at bilister som er påvirket av narkotiske stoffer og lovlige legemidler er et økende problem. For promillekjøring er holdningene blant folk blitt bedre i et lengre perspektiv.

– Vi har bedre holdninger til promillekjøring i dag enn for 40 år siden. Holdningsarbeidet har virket, men det må kombineres med kontrollvirksomhet, sier Moe Gustavsen.

Han registrerer også at UP er blitt mer målrettet i sin virksomhet.

Statens vegvesen ser på ulike tiltak som kan kombineres med holdningsarbeid.

Alkolås

I nesten alle sine biler har Statens vegvesen innført alkolås, og er positive til alkolås som tiltak.

– Vi ønsker at dette skal utvikles videre. Vi ønsker å se på ordninger med alkolås ved viktige grenseoverganger og fergeterminaler. Dette kan fungere ved at førere av tyngre kjøretøyer må gjennom en promilletest for å få kjøre videre, sier Moe Gustavsen.

Vegvesenet ønsker også å jobbe videre med en prøveordning hvor alkolås kan være en del av straffen i mindre graverende tilfeller av overtredelser.

Artikkeltags